Statoil snublet på startstreken. Til å montere fundamentene i Nordsjøen bestilte Statoil et skip som ikke tålte bølger, skriver Dagens Næringsliv.

I dag skal ledelsen i Statoil og Statkraft vise frem vindkraftprosjektet Sheringham Shoal, hvor de to norske kraftgigantene har satset fem milliarder kroner hver og mye prestisje.

For Statoil er det første gang olje- og gasselskapet bygger vindkraft for alvor, og for Statkraft er prosjektet det desidert største noengang. Samarbeidet har ikke gått knirkefritt.

Alarmen gikk
I juni ifjor startet danske MT Højgaard med montering av de rundt 500 tonn tunge fundamentene. Det ble raskt klart at installasjonsskipet som skulle gjøre jobben var uegnet til å drive i Nordsjøen. MS "Svanen" tålte verken bølgene eller dønningene. En rekke nesten-uhell samt dårlig kontroll på underleverandørene førte til at alarmen gikk.

Etter planen skulle alle fundamentene vært i sjøen i løpet av sommeren. I stedet ble alt arbeidet stanset, og ble ikke satt i gang igjen før i april i år.

Forsinkelsen har kostet dyrt. Interne anslag DN har fått tilgang til, viser at forsinkelsen kostet prosjektet rundt 600 millioner kroner. Dermed ble hele prosjektreserven spist opp.

- Det er riktig at skifte av installasjonsfartøy medførte økte kostnader, uten at jeg ønsker å kommentere tall, skriver pressetalsmann for fornybar energi, Morten Eek, i en e-post fra Statoil til DN.

Les også: Gigantkontrakt i boks

<b>Statoil kan få kjempekontrakt</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.