Det norske cabriolet-markedet er naturlig nok forsvinnende lite, men har i år mer enn doblet seg, takket være den nye Mazda MX-5. Det betyr ikke at det ikke kommer andre nye biler på markedet. Mercedes har for eksempel en skokk av modeller å tilby.

Takløse alternativer finnes av E-klassen, C-klassen og til og med S-klassen kan man nå få uten tak. Cabrioleten med stor C har likevel alltid vært SL. Med en historie som det virkelig lukter legende av, har den vært med oss siden 1954. Høydepunktene står i kø, med Gullwing, 300 SL Roadster, 190 SL, 60-tallets Pagode og den etter min mening undervurderte R107 fra 70- og 80-tallet.

Dagens SL-modell er av sjette generasjon som kom i 2012 og er nå ansiktsløftet blant annet med en ny motor i SL 400. Innstegsmodellen har en treliters V6-er som yter 367 hestekrefter. Det betyr at den «tregeste» SL-en nå gjør null til 100 km/t på under fem sekunder. Prisen gjør at dette ikke blir noen folkecab. Ferdig utstyrt nærmer vår testbil seg fort 1,6 millioner kroner.

 

I den mer folkelige enden av prisskalaen har Mercedes også pusset litt på lillebroren til SL, og i tillegg skiftet navn fra SLK til SLC. K-en er blitt til C for å gjøre den omfattende modellrekken til Mercedes litt mer oversiktlig, uten at akkurat det foreløpig har hatt noen effekt.

Nå er ikke dette biler som er konkurrenter eller strengt tatt kan sammenlignes rent bokstavelig, men de har samtidig en rekke ting til felles.

Utseendemessig er de i lik lakkfarge lette å blande med hverandre, begge er tosetere med foldbart metalltak.

SL er en halvmeter lenger, og 250 kilo tyngre.

Derfor er det også vesentlige forskjeller mellom disse bilene karaktermessig. SL-en er kvikk, men oppfordrer ikke til bøllekjøring på noen som helst måte. Den er en distingvert langkjørende cruiserdrøm, som det er vanskelig å se for seg har reelle konkurrenter i det hele tatt. Du vil neppe vurdere denne og en Porsche 911 opp mot hverandre, og hverken BMW eller Audi har noe i nærheten av denne på sine modelloversikter.

På veien er den en drøm å kjøre, med fjellstøtt understell og en motor som aldri går tom for krefter. Komforten er på topp, som det skal være i en Mercedes til halvannen million, samtidig som man sitter litt med en følelse av at det ikke er verdt pengene.

Denne følelsen forsterkes i det jeg setter meg inn i lillebror SLC 200. Det er ikke lett å skille dem fra hverandre. Riktignok er setekvaliteten i SL noen hakk bedre enn i SLC, men ellers er det meste ganske så likt. Sånn sett er det ekstremt skuffende å vite at den ene bilen koster akkurat det dobbelte av den andre.

Ved nærmere øyensyn legger man merke til at det er skinnbekledd dashbord, en litt mer elegant girspak. Innvendig begynner begge bilene å merke alderen. Det er synd Mercedes ikke har utstyrt bilen med det siste nye innen interiørløsninger, når vi vet hva de er i stand til fra den nye E-klassen. Spesielt når konkurrenter som Audi allerede har slike løsninger.

Les test av E-klasse: Stressless i stjerneklassen dnPlus (DN+)

 

Når du starter opp bilene, kommer forskjellene mer til syne. Ute på veien er SLC som en rampete unggutt i forhold til den distingverte slektningen. Og selv om du bruker to sekunder mer opp til 100 km/t, er den definitivt mer leken enn storebror.

Samlet sett er inntrykket av disse bilene ikke så lett å bli klok på. SL er en grand tourer med stor G, men mangler det lille ekstra som gir må-ha-begjær. Hvis det er råhet du er på jakt etter, så må du jakte et annet sted. Men i alle andre sammenhenger er dette en kapabel bil, og en innstegsmodell som sprinter til 100 på under fem sekunder kan man da ikke mislike.

SLC er derimot mer folkelig, men den utkonkurreres av en mengde biler som er langt mer attraktive i denne genren. En Porsche 718 uten ekstrautstyr koster omkring det samme som vår testbil, og en Audi TT med firehjulsdrift og et langt mer moderne uttrykk finnes også på markedet. Det bidrar til at de to roadsterne fra Mercedes ikke blir et førstevalg for meg.

Om det er stillegående og elegant komfort du legger vekt på, er derimot ingen av disse bilene spesielt dårlige valg.

Les også: Mercedes går elektrisk

Se vår video av S-klasse cabriolet:

Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.