Genève, Sveits: Som oftest er bilprodusentene ivrige på å få omtale av sine nyheter, og for å slippe å drukne i nyheter fra andre merker i forbindelse med utstillinger, frigir de bilder og info om nye modeller i god tid vi får se dem i levende live.

Derfor er det meste på en bilutstilling i prinisppet kjent på forhånd. Det gir gleden over reelle nyheter enda større, og de to britiske bilmerkene Bentley og Aston Martin stod for de store overraskelsene denne uken da da viste to biler vi ikke hadde hørt om før.

Da Bentley viste sine nyheter på mandag kom plutselig konseptbilen Exp 10 Speed 6 rullende inn på scenen. I en lekker mørk grønnfarge og med tydelige ledlykter formelig strålte bilen mot publikum. Den toseters sportsbilen skal vise Bentleys vei videre når det gjelder utseende, og man vil etter all sannsynlighet finne igjen trekk fra denne på kommende generasjon av Continental GT.

-Denne ene bilen viser moderne bildesign, høykvalitets britisk håndverk, de fineste materialer og avansert teknologi for ytelse. Dette er ikke bare et nytt sportsbil-konsept, men en potensiell sportsbil fra Bentley, en modig visjon for et merke med en sterk fremtid, sa Bentley-sjefen Wolfgang Dürheimer, da bilen rullet inn på scenen.

Overraskelse nummer to
Bak den spektakulære banebilen Vulcan fra Aston Martin sto det også en overraskelse diskret plassert.

Konseptbilen DBX er en suv eller crossover med coupé-fasong, og viser veien videre for bilmerket som kanskje er mest kjent som James Bonds bil.

Høyden er som en suv, mens resten av utseendet minner mer om en sportsbil. Under overflaten er det en elbil.

-Vi vil når den tiden kommer, være på plass med en bil av DBX-typen, og jeg ser frem til å se hvordan dette konseptet blir motatt her, men også overfor vår hærskare av eksisterende kunder og av potensielle kunder som hittil ikke har vurdert en av våre biler, sa den ferske Aston Martin-sjefen Andy Palmer under avdukningen.

Palmer bestilte bilen fra sine designerer kun få dager etter at han startet hos bilmerket. En eventuell produksjonsmodell vil beholde mye av designet, men vil også få bakdører. Palmer håper å få en modell på markedet innen 2020.

Palmer som kom fra Nissan, har mye erfaringer etter lanseringen av Nissan Leaf, og Aston Martin trenger en elbil for å få ned sitt gjennomsnittlige CO2-utslipp. Likevel kan det se ut som det er plass til en stor motor under panseret.

Les også: Nordmann bak gjenopplivet bilmerke

Tesla-rus på blå resept  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.