Det kinesiske bilmerket Qoros er et av de mest aktuelle merkene som er spådd en lys fremtid også utenfor hjemlandet. Men en etablering i Europa ser ennå ut til å vente på seg.

Bilmerket har stand under bilutstillingen i Genève som pågår i disse dager, men når de starter salg av modellene her er ennå i det blå.

-Å bygge et nytt merke fra grunnen er en stor utfordring. Vi er det første kinesiske bilselskapet som møter eller overgår ytelses- og kvalitetsstandardene til ledende globale produsenter. Vi endrer oppfattelsen av kinesiske biler. "Made in China" skifter gradvis til "Created in China”, sa nyutnevnt sjef i Qoros, Phil Murtaugh under pressekonferansen i Genève.

Qoros sier selskapet er i diskusjoner om å utvide sine operasjoner i Sentral-Europa og starte salget i Midt-Østen innen de neste 12-18 månedene.

Videre ekspansjon i Europa vil ifølge en pressemelding skje steg for steg. Når bilen kommer på det skandinaviske markedet er usikkert.

-Det kommer til å ta tid ettersom alt fokus er på Kina akkurat nå, skriver Eric Geers som er pressekontakt i Europa i en epost til DN.

Han antyder samtidig at etableringen i Europa antakeligvis starter omkring 2017. Etterhvert har selskapet fått flere modeller som er aktuelle for det europeiske markedet.

Qoros 3 sedan ble vist i Genève for to år siden. Foto:
Qoros 3 sedan ble vist i Genève for to år siden. Foto: (Foto: Embret Sæter)
 

Det startet med Qoros 3 sedan, deretter har det dukket opp en kombikupé av den modellen, mens bysuven med samme navn hadde sin internasjonale premiere i Genève nå i starten av mars. Bilen er allerede i salg på hjemmemarkedet i Kina. Bilen er på størrelse med en BMW X1, og kommer på hjemmemarkedet med en 1,6-liters turbobensinmotor på 156 hestekrefter.

Det er tydelig at selskapet satser på det hurtig voksende kompaktsegmentet. Men det skal også komme biler i andre segmenter etterhvert.

Blant annet skal merket også tilby hybridbiler og elektriske biler i sin modellrekke.

I 2013 ble Qoros 3 sedan kåret til den sikreste bilen som ble kollisjonstestet i Europa det året. En prøvesitting i bilen avslører at den innvendige opplevde kvaliteten ikke står tilbake for det europeiske bilmerker kan skilte med.

Hvem som eventuelt skal hente bilmerket til Norge er ennå ikke klart. Geers hevdet i januar ifjor overfor DN at det ikke sto på interessen, og at alle respektable importører allerede hadde vært i kontakt med dem.

Les flere saker fra bilutstillingen i Genève: Imperiet slår tilbake

Nordmann bak gjenopplivet bilmerke  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.