- For å si det sånn: Jeg blir ingen ny Olav Thon, det er helt sikkert. Thon er en utrolig fyr, men så lenge kommer ikke jeg til å holde på.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er snart 70 år, men har ikke tenkt å gi seg riktig ennå.

- Jeg tror kona synes det er greit at jeg holder på noen år til, men før eller siden vil jeg komme til et punkt der nok er nok. Men det er én ting jeg har bestemt meg for: Norwegians langdistansesatsing skal være skikkelig satt og i system før jeg gir meg. Langdistansesatsingen er nøkkelen til å lykkes på kortdistanse i årene fremover. Ellers er det umulig å slåss mot lavprisrivaler som Ryanair og Easyjet i Europa, sier Bjørn Kjos.

Derfor går han neppe av med pensjon med det aller første.

- Men jeg skal ikke bli noen syvende far i huset. Jeg er veldig opptatt av å få frem at Bjørn Kjos ikke er Norwegian, dette selskapet er ikke noe enmannseventyr, sier Kjos.

- Jeg er mer en støttespiller med et enormt bra lag rundt meg. Jeg er som en fotballtrener - og en fotballtrener kan aldri vinne en kamp. Det er det laget som gjør.

- Må spille på en global arena

Selv om han ikke har en klar «pensjonsdato» i hodet, har han klare tanker om hvordan den neste Norwegian-sjefen bør være:

- Fremtidens Norwegian-sjef må kunne spille på en global arena. Det er kjempeviktig, for det er der ting vil skje fremover.

- Bør han eller hun være en nordmann?

- Nei, ikke nødvendigvis. Han eller hun kan godt være utenlandsk. Norwegian må ikke ha en nordmann på topp, sier Kjos.

Hva Kjos kommer til å gjøre med sine 25 prosent av Norwegian som han eier gjennnom TBK Invest, er svært viktig for flyselskapets skjebne. Aksjeposten har i dag en verdi på 2,75 milliarder kroner.

Hva Kjos bør gjøre med Norwegian-aksjene sine er ikke bare viktig spørsmål for ham selv og hans familie, men også for de øvrige aksjonærene i Norwegian. Et rent nedsalg i markedet kan sende Norwegian-aksjen rett i gulvet.

Bjørn Kjos sier til DN at han ikke har vurdert om han vil fortsette i styret selv om han gir seg som toppsjef. Han har heller ikke diskutert med barna sine om de kan ha interesse av å involvere seg i selskapet.

Sønnen Lars Ola er i dag leder for familieselskapet HBK Invest, mens datteren Anna er pilot.

- Ikke noe vi har snakket om

- Jeg vet ikke engang om barna mine er interessert i å ha noen fremtredende roller i Norwegian, det er ikke noe vi har snakket om, sier Bjørn Kjos til DN.

- Norwegian er et børsnotert selskap, og jeg overlater til styret å finne min etterfølger når jeg bestemmer meg for å fratre. Det er helt opp til dem, sier han.

Norwegian startet som et lite selskap og har vokst kraftig de siste årene. Selskapet har i dag 5.500 ansatte. 19 nye Dreamlinere skal sørge for at flyselskapets langdistanseflåte mangedobles. Med dagens ordre vil Norwegian ha totalt 38 Dreamlinere innen 2020.

Bare i 2016 vil Norwegian ha behov for opp mot 300 nye piloter og 450 kabinansatte.

- Har du noen gang vurdert å trekke deg som toppsjef?

- Nei, aldri. Det har vært noen bølgedaler, men jeg har aldri vurdert å gi meg. Heldigvis har jeg mange gode støttespillere rundt meg. Her er det ikke noe one-man-show, sier Bjørn Kjos.

 

Les også:

- Handler om å få være med på klientmøter med de viktigste klientene  

- Oljeindustrien har lagt seg til noen uvaner med skreddersøm og «Rolls Royce-løsninger», men nå må det i større grad bli kopiløsninger  

DNB Markets: Etter jul må du ut med 9,70 kroner for en euro

Se DNtv: Triksene for en smertefri sikkerhetskontroll

Triksene for en smertefri sikkerhetskontroll
I fjor var foredragsholder og forfatter Cecilie Thunem-Saanum på Oslo Lufthavn 180 ganger.
02:24
Publisert:

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.