BMW lager mange bra biler, men de siste årene er det spesielt èn som har utmerket seg; 1-serie M Coupé som kom i 2011 fremstår ennå som en skikkelig godbit av en bil.

Les test av 1-serie M Coupe: Mesterverk til en Million

Med BMW M2 Coupe kommer det endelig en bil som kan ta over denne arven. Konkurransen i klassen for små, motorsterke tyske premiumbiler har ikke blitt mindre siden den gang. Audi har akkurat kommet med en ny versjon av RS 3 Sportback med 367 hestekrefter, Mercedes har også akkurat pusset opp sin A 45 AMG og utstyrt den med 381 hestekrefter.

BMW M2 plasserer seg mellom disse to med sine 370 hestekrefter. Det er 30 mer enn i ovenfornevnte forgjenger.

Da gjør bilen null til 100 km/t på 4,3 sekunder, det er ett tidel tregere enn Mercedesen, og det samme som Audien. Forskjellen i motorteknologi er derimot større, for her har de tre tyskerne valgt forskjellige løsninger. Mercedes har en firesylindret motor på to liter, Audi har selvsagt en femsylindret motor på 2,5 liter, mens BMW sverger til en rekkesekser på tre liter.

- Med nye helt nye M2 Coupe gjør BMW sin unike M-Power teknologi tilgjengelig for enda flere. Med et uimotståelig design og rå ytelser vil det nye medlemmet i BMW M-familien ta pusten fra de fleste når den kommer til Norge i løpet av vinteren 2016, skryter Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en pressemelding.

Dreiemomentet i M2 er på 465 newtonmeter allerede fra 1400 omdreininger, men med en overboostfunksjon øker dette til 500 Nm. Både Mercedes og Audi har et dreiemoment på 465 Nm.

Til forskjell fra de to konkurrentene er det kun BMW som kommer med bakhjuldrift, de andre har drift på alle fire hjul.

 

M2 er tydelig et leketøy for banekjøring, med blant annet en GoPro-app der du kan betjene et kamera via bilens systemer og kontrolldisplay. Om du vil skryte av hvor god du er bak rattet, gjør M Laptimer-appen det mulig å legge ut informasjon om hastigheter og bremsepunkter på e-post eller Facebook.

Bilen kommer til Norge i februar 2016. Prisen er ikke klar, men forgjengeren kostet en drøy million, og Audi RS 3 koster 950.000 kroner, så det er bare å begynne å spare.

DN kommer tilbake med test av Audi RS 3 i løpet av senhøsten.

Les også: Blir dette BMWs neste bestselger?

Se video fra DNs test av den fantastiske 1-serie M Coupe:

- Det beste bilkjøpet du får for 1 million kroner
Vi har prøvekjørt BMWs superbil, 1M coupé.
02:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.