DN skrev onsdag at de fleste boligkjøperne vet for lite om hva «as-is» betyr når de kjøper bolig. Det fører til mange konflikter.

Styreleder Tormod Boldvik i Norges Eiendomsmeglerforening(NEF) mener rettspraksisen i boligkonflikter viser at kjøperen har en svakere posisjon enn det den generelle forbruker tror. 

– Da kan man lure på om det er folks rettsoppfatning eller et litt uklart regelverk som er problemet. Vi er av den oppfatning at et uklart regelverk er medvirkende til problemet, sier Boldvik.

MENER REGELVERKET HAR SKYLDEN. Tormod Boldvik, leder i Norges Eiendomsmeglerforening.
MENER REGELVERKET HAR SKYLDEN. Tormod Boldvik, leder i Norges Eiendomsmeglerforening. (Foto: Elin Høyland)
Han mener de færreste skjønner hva det betyr å kjøpe bolig as-is, altså slik den står.

– Man ser tydelig at ikke alle forstår alvoret, når man ser hvor mye penger folk bruker på boligkjøp etter veldig lite forberedelser, sier Boldvik.

Klager for mye - får ikke rett

Han mener en høy andel av konfliktene bunner i for høye forventninger fra kjøpers side til hva de kan klage på.

– Der finner du kanskje forklaringen på at det klages i rundt 25 prosent av eiendomshandlene. En ny lov må gi tydelige signaler på risikofordelingen mellom kjøper og selger, sier styrelederen.

Han viser til boligkjøperforsikring ikke bør være en sovepute.

– Det er ikke annet enn en rettshjelpsforsikring. Og har du ikke rett, så hjelper det ikke å ha forsikring. Det er for å hjelpe deg til å hevde retten din, men du må ha rett.

Han viser til at det er en stor avskalling på veien fra antallet som klager, til klager som ender i reelle krav og enda færre som faktisk får noen erstatning

– Det ligger mye dårlige følelser i det gapet, men ikke så mye penger, sier Boldvik.

Les også: «Sjel» kan bety råte

Mer tid på stereokjøp enn boligkjøp

Administrerende direktør i skadeoppgjørsselskapet Norwegian Claims Link, Jørn Gisvold mener boligkjøperne bruker hjertet mer enn hjernen når de kjøper bolig.

– Det å kjøpe brukt bolig er en risikosport der det virkelig gjelder å tenke klart. Man kjøper altfor mye med hjertet, sier Gisvold, som megler både eierskifte- og boligkjøperforsikringer.

Han mener kjøpere flest bør gjøre en bedre jobb i forkant av bud.

– Jeg overbevist om at det store flertall av kjøpere bruker mer tid på å kjøpe seg et stereoanlegg enn et hus, sier han.

Han viser til at gjennomsnittet av boliger som ble omsatt i fjor var 25 år gamle.

– Det betyr i utgangspunktet at alle komponenter i det huset er utgått på alder. Som regel er husene pusset opp. Da handler det om hvordan er kvaliteten på oppussingen som er gjort, sier han

Mistenker selger

Han mener selgere i altfor stor grad mistenkeliggjøres når det dukker opp overraskelser i etterkant av boligkjøp.

– All statistikk viser at det store flertall av krav fra kjøpere ikke når frem i henhold til loven. Så juridisk sett er det et urimelig og feil krav i utgangspunktet, men jeg forstår jo kjøperne også som tror de har kjøpt drømmeboligen, sier han.

Les også: «Sjel» kan bety råte (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.