Lavpriskjeden Europris presenterte et resultat før skatt på 419 millioner kroner for andre kvartal, og en omsetning på 2,216 milliarder kroner. Det tilsvarer en resultatmargin på solide 26,6 prosent, opp fra 25,6 prosent i samme periode i fjor. Omsetningen var opp 5,7 prosent.

Aksjen bykset umiddelbart opp ti prosent da handelen på Oslo Børs startet torsdag morgen, og rundt lunsjtider er aksjen opp 14 prosent.

Europris uttrykker i forbindelse med kvartalsrapporten stor tilfredshet med å ha levert det beste andrekvartalet i selskapets historie.

– Vi er stolte av hva vi har oppnådd i andre kvartal. Til tross for markedsuroen klarte vi å øke våre marginer og styrke vår posisjon som markedsleder, sier toppsjef Espen Eldal i rapporten.

Resultatene var bedre enn analytikerne hadde ventet på forhånd.

Den sene påsken i år gjorde at mye av Europris' viktige påskesalg slo inn i andre kvartal. Dette slår positivt ut nå for andre kvartal, der det slo ut tilsvarende negativt for første kvartal.

Men alt er ikke rosenrødt hos Europris. Ni prosent av kjedens butikker stengte i 2021, og omsetningen falt 1,4 prosent i sist kvartal hvis man ser bort fra nye selskapsoppkjøp. Europris har blant annet kjøpt Strikkemekka for 88,4 millioner kroner, en transaksjon som ble fullført 1. juli.

Stemning for billigvarer

Europris fremholder at den usikre markedssituasjonen kan være en fordel for selskapet, fordi forbrukerne ikke er særlig lystne på å gjøre store og kostbare investeringer nå som rentene og prisene stiger.

Europris har selv merket at salget av kostbare varer er blitt rammet, men at dette har liten betydning siden kjeden har et meget begrenset vareutvalg i de høyere prisklassene. Seksti prosent av Europris' salg er varer som koster under hundre kroner, og salget av slike billigvarer er opp 8,5 prosent i andre kvartal.

Europris selv beskriver kombinasjonen av den rådende stemningen i markedene, billige varer og offensive salgskampanjer som en god cocktail for økt salg.

Ned etter pandemien

Europris var en av pandemiens store vinnere, med knallsterke salgstall og like sterke resultater, som nesten hvert kvartal overgikk analytikernes forhåndsestimater. Dette bidro til sterk kursoppgang for Europris-aksjen, som steg over 200 prosent i perioden mars 2020 til desember 2021.

Siden årsskiftet har aksjen vært på en dalende trend, med et fall på nesten 28 prosent så langt i år. Europris' sortiment består av rundt 60 prosent dagligvarer, og påvirkes i likhet med andre dagligvarekjeder negativt av at grensene har åpnet, men også at forbruket vris tilbake mot tjenester.

Europris rammes i likhet med de fleste andre også av økte fraktpriser og økt usikkerhet som følge av økt inflasjon, høyere renter og krigen i Ukraina, som gjør en del varer som kornprodukter og matolje dyrere.

Toppsjef Espen Eldal påpekte i forbindelse med fremleggelsen av resultatene for første kvartal for tre måneder siden, at Europris har en fordel i og med at kjeden har et bredt sortiment og kan vri om til andre varegrupper hvis det blir nødvendig.

Sist kvartal ble Europris forskånet fra omsetningsfall av nettbutikken Lekekassen, et selskap Europris kjøpte 67 prosent eierandel i for en halv milliard kroner sommeren 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.