Havila Kystruten har tatt rettslige skritt for å bli formell eier av Havila Capella.
Skipet har vært ute av drift siden 12. april etter at forsikringsselskapene terminerte skipets forsikringer.
Havila Capella er et skip som Havila Kystruten har leaset fra et Hongkong-registrert selskap som igjen er eid av russiske GTLK.
Venter avklaring innen rimelig tid
GTLK havnet i midten av april på sanksjonslisten som følge av Russlands invasjon av Ukraina, noe som førte til at Havila Kystruten sendte ut denne meldingen:
«GTLK som er eier av leasingselskapene i Hongkong og Irland som finansierer Havila Kystrutens skip er blant de sanksjonerte selskapene. Havila Kystruten legger til grunn at sanksjonene forhindrer GTLK i å gjennomføre finansieringen av selskapets skip».
Senere i april ble det klart at Havila Kystruten sikret seg dispensasjon for nettopp Havila Capella, som har ligget til kai i Bergen siden midten av april. Selskapet fikk da dispensasjon til å drive skipet i seks måneder, og det ble opplyst at selskapet skulle bruke tiden på å jobbe med refinansiering og eierskifte av skipet.
I torsdagens melding skriver Havila Kystruten at det ble tatt ut stevning for engelsk rett den 15. juni, med krav for at selskapet ikke er i brudd med leieavtalen. Samtidig vil selskapet ha tillatelse for innløsing av gjelden ved betaling til en frosset konto, som fullt oppgjør for forpliktelsene overfor GTLK, med den hensikt at Havila Kystruten tar over eierskapet av skipet.
En avklaring er ventet innen rimelig tid, opplyses det.
Også levert til norsk rett
Det opplyses samtidig at Havila Kystruten har vært i kontinuerlig dialog med GTLK angående forsikring av skipet, ettersom skipets forsikringer ble kansellert som følge av sanksjonene mot leasingselskapet.
Havila Kystruten har i tillegg vært i dialog med flere departementer i Norge for å finne en midlertidig løsning for å kunne operere skipet langs kystruten, i henhold til kontrakten med Samferdselsdepartementet.
Havila har en kontrakt med staten om å drive fire av til sammen elleve skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
I tillegg til stevningen i engelsk rett opplyses det også om ytterligere rettslige skritt, blant annet krav for å sikre selskapets interesser i skip som er under bygging ved Tersan-verftet.
«En begjæring om midlertidig arrest i og bruksrett til Havila Capella som gjør det mulig å forsikre skipet i navnet til Havila Kystruten i påvente av at selskapet kan overta eierskapet, er innlevert til Hordaland Tingrett 16. juni 2022», heter det i børsmeldingen.
Havila Kystruten er notert på lavterskelmarkedsplassen Euronext Growth, til en verdsettelse på 926 millioner kroner. Aksjen stiger knappe to prosent torsdag.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.