Et britisk nei til videre medlemskap i EU ved folkeavstemningen i juni, en såkalt «Brexit», vil kunne påvirke den økonomiske utviklingen verden over, inkludert Norge.

Men hvordan vi faktisk vil bli påvirket av et nei er vanskelig å si noe om på forhånd, medgir sjefanaltyiker Erik Bruce i Nordea Markets.

- Det er ekstremt vanskelig å forutsi, sier Bruce.

Tre utfall

Det hindrer ham likevel ikke fra å spekulere. I en oppdatering onsdag peker han derfor på tre mulige utfall for norsk økonomi ved et britisk utenforskap:

  • Dersom konsekvensene begrenses til svakere vekst i Storbritannia og et svekket britisk pund vil en utmeldelse bare ha begrenset effekt på norsk økonomi
  • Dersom et britisk «nei» samtidig utløser en ny runde med markedsuro, med blant annet børsfall , oppgang i lånekostnadene, lavere oljepris og generelt lavere risikoappetitt, vil det ramme norsk økonomi på samme måte som alle andre land blir rammet
  • Dersom et britisk nei til videre medlemsskap også utløser frykt eller helt konkrete prosesser for utmeldelse av andre land - spesielt dersom det dreier seg om land som også er med i eurosamarbeidet - vil det kunne få dramatiske følger for norsk økonomi

Det siste scenarioet vil ifølge sjefanalytikeren kunne lede til en kraftig styrkelse av den norske kronen, slik vi så da eurokrisen herjet som verst tilbake i 2012. Den gang var euroen på rundt 7,50 norske kroner, mot rundt 9,20 kroner i dag.

Kan ramme eksporten

Den kraftige svekkelsen av kronen de siste årene har kanskje vært det viktigste forsvarsverket mot oljenedturen som har rammet Norge. Svak krone har vært til enorm hjelp for alle som lever av å selge norskproduserte varer og tjenester i utlandet - eller som konkurrerer med utenlandske bedrifter i hjemmemarkedet.

Dersom kronen igjen når historisk sterke nivåer mot euro, vil det ramme norsk fastlandseksport hardt, argumenterer Bruce. Rundt 34 prosent av eksporten fra norsk fastlandsøkonomi går i dag til land i eurosamarbeidet. Tar vi med alle land som har fastkurs mot euroen er tallet rundt 50 prosent.

- Det er ikke det vi tror mest på, men det er helt klart en stor usikkerhetsfaktor som kan gjøre det veldig vanskelig for Norge i den situasjonen vi er i nå, sier Bruce.

Liten handel med Storbritannia

Bruce har imidlertid aller mest tro på at Storbritannia forblir medlem av EU også etter folkeavstemningen i juni. Og dersom landet likevel skulle lande på nei til videre medlemskap, vil i konsekvensene for norsk økonomi i utgangspunktet kunne bli begrensede, mener han.

Tidligere denne uken presenterte Det britiske finansdepartementet beregninger av tapene som vil oppstå i britisk økonomi ved en Brexit. Samtlige tre scenarioer med forskjellige typer tilknytning til EU vil føre til svakere vekst i Storbritannia.

Scenarioet med lavere vekst i Storbritannia - men som ikke fører til markedsuro eller frykt for at også andre land melder seg ut - vil bare gi begrensede utslag her hjemme.

Grunnen er Norges spesielle handel med våre naboer i vest: Samlet går rundt 22 prosent av vareeksporten fra Norge til Storbritannia. Men 80 prosent av denne eksporten er olje og gass.

- Storbritannia er tilsynelatende en viktig handelspartner, men det er fordi vi sender mye olje dit. Og litt lavere vekst i Storbritannia har ingen betydning for oljeetterspørselen eller prisene, sier Bruce.

Bare 8 prosent av eksporten fra det norske fastlandet går til Storbritannia. Selv det mest dramatiske vekstscenarioet fra Det britiske finansdepartementet vil derfor gi små utslag her hjemme, mener Bruce.

- Handelen med Storbritannia er såpass liten at selv med det tristeste scenarioene betyr det ikke mye for Norge. Det samme gjelder om pundet svekkes. Det vil ramme den tradisjonelle eksporten til Storbritannia og gi oss litt sterkere krone enn vi ellers ville hatt. Men det er kontrollerbare effekter og de er ikke spesielt store, sier Bruce. 

Les også:

Advarer om skyhøy pris for brexit dnPlus (DN+)

Finansdepartementet: – Brexit vil krympe økonomien  

Lavest odds på ja dnPlus

Her ber Mitsubishi-sjefen om unnskyldning for utslippsjukset
Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester for å presentere et kunstig lavt drivstofforbruk. Rundt 600.000 biler er omfattet av jukset.
00:36
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.