– Vi står på vent. Men det trengs ny lokal prosjektledelse. Jeg vet ikke når Bane Nor får denne eller ny hovedentreprenør på plass. Jeg er redd det kan ta tid, sier Hans Roar Wilhelmsen.

Han er assisterende daglig leder i firmaet som i halvannet år har arbeidet med kran og løft under Condottes milliardkontrakt på jernbaneutbyggingen. Åtte maskiner og like mange mann har vært engasjert.

– Men for to og en halv uke siden stoppet vi. Det er lave marginer i denne bransjen. Jeg kunne ikke ta sjansen. Tidligere gikk mange små entreprenører under etter at østerrikske Alpine Bau gikk konkurs under byggingen av vei og bane langs Mjøsa, sier Wilhelmsen.

Hans familiefirma hadde et «lite millionbeløp» utestående da de sluttet å arbeide for Condotte. Til da hadde jobben gitt betydelig inntekt til selskapet med stor maskinpark, 70 ansatte og en omsetning siste år på vel 100 millioner kroner.

– Du vet, det blir noen millioner i måneden med åtte mann og åtte maskiner, sier Wilhelmsen.

Sikker på at oppgjør kommer

Tirsdag ble det klart at Bane Nor har sagt opp to kontrakter med en samlet verdi på over tre milliarder kroner med Condotte, som tidligere denne måneden kom under konkursbeskyttelse i Italia.

– Det var hell i uhell at Bane Nor nå tar over, sier Wilhelmsen.

Hans erfaring er at den statlige byggherren Bane Nor er seriøs, grundig og skikkelig. Derfor er han nå sikker på at oppgjør kommer. Problemet er altså mangelen på ledelse som kan tre inn og administrere fremdrift og underentreprenørenes løpende oppdrag.

– Så er jeg urolig for dette med ny hovedentreprenør. Skal de følge vanlige prosedyrer for anbud, kan det ta mange måneder. Men dette er jo et samfunnskritisk, offentlig oppdrag som kommer til å bli fullført, sier han.

Tidskritisk

Bane Nors prosjektdirektør Per David Borenstein sa tirsdag til DN at en egen gruppe nå vurderer hvordan Follobane-jobben etter Condotte skal organiseres og videreføres. Men beslutning om eventuell ny anbudsprosedyre eller andre løsninger er ennå ikke truffet.

Condotte-kontrakten var todelt: Én besto av tradisjonell sprengt tunnel noen kilometer gjennom Ekebergåsen nærmest Oslo sentralstasjon frem til der store boremaskiner lager hoved-tunnelløpet Oslo-Ski. Den andre er en kort fremføring i dagen og en komplisert tilkobling til dagens skinnesystem på Oslo S.

Bane Nor hever kontrakter for 3,5 milliarder

Bane Nor har i flere år stengt utvalgte jernbanestrekninger i stille sommerferieperioder og sendt passasjerene med buss for å gjennomføre vedlikehold uforstyrret. Planen var å koble ny Follobane til Oslo S i kommende sommerstengning. Blir dette forsinket og må fullføres etter sommeren, kan konsekvensene for svært mange pendlere bli store.

Avviser kritikk

Bransjenettstedet bygg.no skriver at Condotte rundt én måned før de fikk en milliardkontrakt på Follobanen mot slutten av 2015 fikk strykkarakter på tre sentrale økonomipunkter.

Overfor Byggeindustrien har finansprofessor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole uttalt at det var en «skandale at denne svake entreprenøren ble valgt».

Anskaffelsesleder ved Follobanen-prosjektet, Jan Vormeland, avviser overfor Byggeindustrien kritikken om at italienerne ikke ble sjekket godt nok.

– Konkurransekriteriene som var satt rundt likviditet og for å få anledning til å by, ble møtt. Hadde vi avvist på det grunnlaget, så kunne de hatt et søksmål mot oss, sier Vormeland.

Ulik kultur

Hans Roar Wilhelmsen i maskinfirmaet sier ulik kultur i italienske Condotte og hans og andre norske underentreprenørers organisasjon var et problem i arbeidet.

– Særlig i starten. Spesielt var italienerne uvante med norske bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet. Det er mange sikkerhetskrav ved kranarbeid, vi måtte nærmest drive opplæring om disse, sier han.

Wilhelmsen reagerte også på at alle Condottes italienske ansatte på prosjektet sto på midlertidige kontrakter, noe som er mindre vanlig i norsk bransje.

– Det var alt fra noen måneders til to års kontrakter. Nå er så vidt jeg vet alle de italienske ansatte sagt opp og har eller er på vei til å reise hjem, sier Wilhelmsen.(Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21
Publisert: