Oppdatert artikkel. Lagt til svar fra Forsvarsdepartementet.

Det nye amerikanske jagerflyet F-35 Joint Strike Fighter som blant annet Norge planlegger å kjøpe, kan få en kraftig prisstigning, ifølge canadiske beregninger.

Den amerikanske marinen har anslått at flyene vil koste 132 millioner dollar per stykk. Men den canadiske nasjonalforsamlingens budsjettkontor har gjort beregninger som sier at flyet i verste fall kan komme opp i en pris på 450 millioner dollar per fly, ifølge ukemagasinet Aviation Weeks nettside.

Det tilsvarer nesten 2,5 milliarder norske kroner per fly. Norge har bestilt 48 fly, pluss fire treningsfly fra Lockheed Martin.

Også Canada planlegger å kjøpe inn F-35 flyet, selv om de nylig har redusert antallet som skal kjøpes, til 65. Ifølge rapporten kan innkjøp og vedlikehold av flyene over 30 år kan komme opp i 30 milliarder dollar.

Betalt for mye
I rapporten fra det canadiske budsjettkontorets sjef Kevin Page heter det at det er vanskelig å se hvordan prisen kan reduseres til det nivået som opprinnelig var beregnet for ti år siden.

Page sier ifølge nyhetsbyrået AFP at den canadiske regjeringen trolig har betalt 20 prosent for mye ved å gi kontrakten til Lockheed Martin uten å legge den ut på anbud.

F-35-programmet er blitt det dyreste våpenprogrammet i historien, og nylig har også Kongressen i USA satt stadig sterkere søkelys på det under jakten på budsjettposter som kan kuttes for å få ned det enorme budsjettunderskuddet.

Fordyrende
En rekke fordyrende faktorer for F-35-programmet listes opp i rapporten.

Blant annet har utgiftene til forskning, utvikling, testing og evaluering økt med 40 prosent fra 2001 til 2009, og produksjonskostnadene har økt med 45 prosent.

Kanselleringen av et alternativt motorprogram i Kongressen har redusert canadiske myndigheters muligheter for å forhandle seg fram til lavere pris.

Kanselleringen av en annen variant av flyet, F. 35B, fører til at færre fly skal bygges og at kostnadene dermed øker for hvert enkelt fly. At både USA og flere andre land reduserer sine bestillinger, får samme følger.

Egne våpensystemer
Også integreringen av egne våpensystemer som hvert enkelt land skal ha, øker prisen, en økning som Canada må bære selv.

Utviklingen av en femte generasjon jagerfly er i seg selv dyrt, og oppgradering og overhaling av flyene etter en viss levetid vil bli betydelig dyrere på grunn av endrede omstendigheter, heter det.

«Utviklingen av F-35-programmet er nå fem år forsinket i forhold til den opprinnelige planen, og de totale kostnadsøkningene beregnes å bli på mer enn 21 milliarder dollar, det vil si 60 prosent høyere enn det opprinnelige målet,» heter det videre i rapporten.

Jay Paxton, som er talsmann for forsvarsminister Peter MacKay, står imidlertid fast ved de første beregningene og hevder at flyet er det eneste som oppfyller canadiske krav, og er det beste flyet til den beste prisen.



I en nettartikkel 11. mars blander DN.nosammen så mange tall og ulike fakta om F-35, at bildet ikke bare blir forvirrende, men også misvisende.


Nettavisen referer til at Canada frykter sjokkpriser for F-35 Joint Strike Fighter, etter utgivelse av en rapport fra Canada’s Office of the Parliamentary Budget Officer denne uken. Saken er basert på en artikkel publisert på nettsidene til Aviation Week 10. mars.


I utgangspunktet er Aviation Week unøyaktige i sin fremstilling av kostnadsdata fordi de blander sammen estimerte anskaffelseskostnader for et enkelt fly og beregninger av totale levetidskostnader fordelt på et antall fly. Dette blir som å sammenligne epler og bananer, nemlig svært upresist og til dels villedende.


Når DN.no i tillegg er omtrentlige i sin bruk av Aviation Week som kilde, blir resultatet svært originalt. Den opprinnelige kilden kunne lett vært sjekket da den canadiske rapporten ligger tilgjengelig på hjemmesiden til Canada’s Parliamentary Budget Officer (http://www2.parl.gc.ca/sites/pbo-dpb/index.aspx?Language=E).


Rapporten konkluderer med beregnede levetidskostnader (Total Ownership Cost) for det canadiske kjøpet av 65 F-35 Joint Strike Fighter på 29,3 milliarder amerikanske dollar gjennom en levetid på 30 år. I de forventede levetidskostnadene ligger, i tillegg til selve anskaffelsesprisen, kostnader for drift, vedlikehold og oppgraderinger i 30 år. Enkel matematikk tilsier at den beregnede totale levetidskostnaden fordelt på 65 fly utgjør 450 millioner amerikanske dollar pr flymaskin.


I St.prp. nr. 36 (2008-2009) som lå til grunn for Stortingets beslutning om å velge F-35 Joint Strike Fighter som Norges fremtidige kampfly, var levetidskostnader i 30 år for den norske anskaffelsen beregnet i 2008 til å være 145 milliarder norske kroner. Denne totale levetidskostnaden fordelt på 56 fly tilsvarer 2 589 millioner norske kroner pr. fly. Med dagens dollarkurs på ca. kr 5,70 tilsvarer det 454 millioner amerikanske dollar pr. fly i totale levetidskostnader.


De canadiske beregningene kommer derfor ikke som noe sjokk på norske myndigheter. Tvert i mot. Det viser at Canada og Norge gjør like vurderinger rundt F-35.



Les også: Frykter nye forsinkelser for F-35

Vraker ekstramotor til F-35

Nye kampfly blir forsinket

Amerikanske politikere vil droppe JSF (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.