Fra 1. januar i år ble det for første gang på 50 år fritt frem for cubanere å kjøpe nye eller brukte biler uten spesiell tillatelse fra staten.

Innbyggerne applauderte beslutningen - inntil de fikk se bilprisene, skriver svd.se.

For eksempel kostet en liten Peugeot 206 2013 modell 91.000 amerikanske dollar (i underkant av 560.000 kroner), mens prisen som ble forlangt for den litt større Peugeot 508 var 262.000 dollar (1,6 millioner kroner).

Prisene medførte sterke protester fra cubanerne. Og det er kanskje ikke så rart, for med en gjennomsnittlig statslønn på 20 dollar i måneden (123 kroner) kan cubanere flest bare drømme om noensinne å få kjøpt seg bil.

Sjekk her: Bør du leie eller eie bilen din?

50 biler og fire motorsykler

Og det har da heller ikke blitt solgt veldig mange biler på Cuba det første halvåret etter bilreformen.

Totalt er det solgt 50 biler og fire motorsykler, til en snittpris på i overkant av 145.000 kroner. Den lave snittprisen tyder ifølge Reuters på at det for det meste er brukte kjøretøy av ulik kvalitet som er omsatt i første halvår.

Cuba har uttalt at 75 prosent av avkastningen fra nybilsalget skulle benyttes på landets elendige offentlige transportsystemet. Men med et samlet salg på 1,28 millioner dollar fra de 11 offentlige bilforhandlerne i første halvår, blir det neppe noen store oppgraderinger med det første.

Les også: Argentina på kanten av ny stats-bankerott

 

EU vil samarbeide tettere med Cuba  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.