Pølsemakeren Finsbråten kjøpes av dagligvareleverandøren Scandza. Familiens rådgiver i salgsprosessen bekrefter dette overfor Dagens Næringsliv.

Finsbråten er et familieselskap fra Eidsvoll som har drevet pølsemakeri siden 1950-tallet. Selskapet har 112 ansatte. Et «tøft marked» er grunnen til salget, ifølge familien.

Det er snakk om selskapene Finsbråten AS og Krone Kjøttprodukter AS, som samlet utgjør selskapene bak merkevaren Finsbråten.

Finsbråten AS fikk et årsresultat på minus 14,2 millioner i 2012, og gikk 1,4 millioner i minus i fjor. Resultat uten nedskrivninger, EBITDA, for begge selskapene var på omtrent 19,3 millioner i 2013.

- Tøft å være leverandør

- Familien har besluttet at det er riktig at selskapet kommer inn i en større sammenheng ressursmessig for å sikre arbeidsplasser og videreutvikle merkevaren Finnsbråten har skapt siden 50-tallet, sier Bjørn Campbell Pedersen i rådgivningsfirmaet Bridgehead. Han har bistått familien i salgsprosessen.

Scandza eier også meieriprodusenten Synnøve Finden og potetgullprodusenten Sørlandschips.

- Det er tøft å være leverandør til dagligvarebrasjen, og det har ligget som bakteppe for salget. Scandza har vært flinke til å satse på gode merkevarer som har en slags utfordrerrolle i markedet. De ønsker å bygge videre på gründerkulturen som er etablert i selskapet, sier Campbell Pedersen.

Utfordrer

- Vi utfordrer markedslederen Nortura i kjøttmarkedet. Det er sånt vi liker, vi liker å utfordre, sier Scandza-gründer Jan Bodd.

Nortura har ifølge Statens Landbruksforvaltning en markedsandel på mellom 65 og 75 prosent av kjøttmarkedet per 2013.

Finsbråten-familien begrunner salget med et tøft dagligvaremarked i Norge. Med en omsetning på over 2,5 milliarder i året, har Scandza løsningen:

- Med Finsbråten vil vi ha en omsetning på godt over 2,5 milliarder i året. Det betyr at Finsbråten blir en del av et selskap som har ressurser til å investere både i innovasjon og mennesker, sier Bodd.

Han er imponert over pølsemakerens merkevarebygging.

- Finsbråten passer godt inn i vår portefølje. Selskapet har en fantastisk sterk og fin familietradisjon. Vi skal bygge videre på merkevaren og satse på innovasjon, sier Bodd.

Han forklarer hva som er målet for fremtiden:

- Scandza sitt mål er å eie frokostbordet. Frokosten er snart det eneste familiemåltidet som finnes, forklarer han.

Oppkjøpet er avhengig av godkjenning fra Konkurransetilsynet. Selskapets  administrerende direktør, Magne Finsbråten, var mandag ikke tilgjengelig for kommentar.

Les også:

Swanstrøm dømt for bedrageri og underslag

En «giftig kombinasjon» kan gi global økonomi-krise

Tåpenes sammensvergelse

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.