At det er mulig for utenforstående via internett å ta kontroll over bilen din mens du er ute og kjører høres ut som en kombinasjon av ren science fiction («vitenskapsfantasi») og et mareritt.

Sikkerhetsforskerne Charlie Miller og Chris Valasek viste imidlertid ifjor hvor enkelt det var å bryte seg inn i Chryslers digitale system i bilmodellen Jeep Cherokee og overta kontrollen over bilen.

Dette fikk Chrysler til å tilbakekalle 1,4 millioner biler, og siden da har bilkjempen jobbet hardt med å forbedre programvaren. Men nå lover duoen å foreta et liknende angrep for å bevise at hacking av biler fortsatt kan få enormt farlige konsekvenser, skriver Wired.

Nå tvinger imidlertid Chryslers sikkerhetsforbedringer Miller og Valasek til å direktekoble sine bærbare pc-er til jeepens interne CAN-nettverk. Ifjor tok de kontrollen over bilen bare ved hjelp av internett.

- Du ville vært død

Ved å sende nøye utformede meldinger i bilens interne nettverk, også kjent som en «CAN-buss», er de nå ifølge Wired i stand til å gjennomføre enda farligere og hittil ukjente knep som utilsiktet akselerasjon, slag mot bilens bremser eller å vri på bilens ratt uansett hastighet.

- Tenk hva som hadde skjedd hvis vi ifjor i stedet for å kutte bilens tenning på motorveien hadde snudd hjulene 180 grader?, spør Valasek.

Det har han selv ingen problemer med å forestille seg, men sier det rett ut likevel til Wired-journalisten som kjørte den hackede bilen ifjor; - Du ville ikke vært på telefonen med oss. Du ville vært død.

Hensikten med det nye forsøket er å vise de fulle konsekvensene av et digitalt angrep på biler eller lastebiler i fravær av en «sikkerhets-patch» tilsvarende den Chrysler har kommet med. Og ifølge duoen er det bare spørsmål om tid før en ny trådløs måte å hacke kjøretøy på blir funnet.

Charlie Miller og Chris Valasek er nå begge ansatt hos taxiselskapet Ubers forskningslaboratorium for selvkjørende biler.

Les også: Hvem styrer bilen din? dn+   (DN+)


Kan «hacke» bilen og styre den rett i grøfta med deg inni

 

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.