- Jeg kan takke Eventum for at jeg kan leve av utleie på fulltid, sier Torstein Knutson. 

DN møter ham i lokalet Påfuglen på Grünerløkka i Oslo, der han leier ut én etasje med flere rom til festglade gjester. På veggen i hovedrommet er det malt en stor påfugl på veggen, i taket henger discolamper, heisen er malt i gull og på veggen henger kunst som skal vises på en utstilling samme kveld.

Det hele startet med at Knutson leide en liten del av lokalet i mars i fjor, men for en knapp måned siden tok han over hele etasjen og er nå utleier på heltid.

I november kontaktet han nettstedet for å få Påfuglen på lista over utleiesteder.

Konseptet bak eventum.no føyer seg inn i rekken av den stadig voksende delingsøkonomien internasjonalt (se faktaboks), som har markert seg også i Norge de siste årene med kjente tjenester som AirBnB og Uber.

Eventum minner noe om bookingtjenesten AirBnB, som muliggjør utleie av egen bolig. I stedet for overnattingsplass, tilbyr de brukerne møte- og selskapslokaler. Den som eier lokalene legger ut en profil på nettsidene som potensielle kunder kan gå inn og søke opp. På profilen får man se bilder, pris, tidligere gjesters kommentarer og informasjon om lokalet, akkurat som på lignende tjenester.

- Kort tid etter at profilen min ble lagt ut på eventum.no måtte jeg leie et ekstra sted nede i gata her for å møte etterspørselen. Nå er jeg i snakk med gårdeieren her om å ta over hele gården med fem etasjer, forteller Knutson.

Ideen til Eventum er det gründerne Jin Ha og Bjørnar Skog som står bak. De kom fra konsulentjobber i henholdsvis Ernst & Young og Finn.no og hadde begge erfart at det ofte var en utfordring å skaffe møtelokaler i sine respektive jobber. I 2014 lanserte de nettsiden med ti lokaler på listen.

- Allerede første dagen fikk vi får første henvendelse og første booking kom like etterpå. Da bestemte vi oss for å satse videre, sier daglig leder Jin Ha.

Formidlet for 100 millioner kroner i 2015

De startet med å skaffe avtaler med lokaler i Oslo-området. I fjor utvidet de med lokaler også i Bergen og Trondheim. I 2015 begynte forespørslene å øke kraftig. Ifølge dem selv er det utviklingen av plattformen som har sørget for veksten i forespørsler, ikke mer markedsføring.

- I 2015 formidlet vi for totalt 100 millioner kroner og så langt i 2016 har vi sendt forespørsler for rundt 50 millioner kroner, sier Ha.

- Hvor mye tar dere i administrasjonsgebyr?

- Ingenting fra leietaker. Vi tar kun 15 prosent provisjon fra eier av lokalet når det blir en booking.

- Kommer dere til å gå i overskudd i år?

- Ut fra våre beregninger satser vi på å bli profitable innen 6-8 måneder.

Regnskapet for 2015 er ikke klart, men selskapet omsatte for 1,1 million i 2014 - med snaue 800.000 kroner i negativt driftsresultat - ikke uvanlig for selskaper i vekstfasen.

Eventum tror plattformen har vært ekstra gunstig for grendehus og sportsklubber som gjerne har utdaterte hjemmesider og dårlig kontaktinfo, som nå er blitt mer tilgjengelige for publikum.

- Det finnes også flere morsomme muligheter, visste du for eksempel at man kan leie Tusenfryd eller Munchmuseet for en dag? Det er så mange steder vi har på lista som man kanskje ikke visste at det gikk an å leie, sier salg- og kommunikasjonsansvarlig Martin Rød.

Må ha balanse

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI sier kjennetegnet ved selskaper knyttet til delingsøkonomi er at de koordinerer slik at selger og kjøper kan møtes via en form for onlinetjeneste. Selskapet eier ingen ting, men tjener penger på å ta en andel av hvert salg.

- Utgangspunktet for alle slike tjenester er at det er et tosidig marked. For Eventum innebærer det at de må ha nok møterom og nok brukere. Det må være en balanse der for at det skal fungere på sikt, sier han.

Han er usikker på hvor stor tjenesten kan bli, men mener de har bestemte fordeler og ulemper.

- Fordelen med slike tjenester er at de er lette å opprette og det er lave produksjonskostnader på å drive dem. Brukeren får oversikt over priser og en trygghet i at de kan stole på tjenesten ved at tidligere brukere vurderer og anbefaler lokalene, sier han og fortsetter:

- For utleiestedene kan det være en ulempe at prisene blir så synlige, fordi de kan bli presset på pris fra andre aktører. Det er også en fordel om brukerne får oppgitt om lokalene er ledige, ellers kan jobben fort bli like stor som å ringe rundt til lokalene selv.

Den største utfordringen er ifølge Andersen alltid å kapre markedsandeler.

- Vi går på Finn.no fordi det er der kjøperen her, ikke nødvendigvis fordi tjenesten ikke kunne vært bedre. Det gjelder å kapre den posisjonen i markedet og om de klarer det, så er de på god vei, sier han.

Interessert i gründerstoff? Les flere saker på DNgrunder.no:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.