Det bobler i bransjen for privat leksehjelp.

DN skrev fredag om flere nye selskap som alle meldte om vekst og en samlet omsetning på over 19 millioner i 2015.

Elevorganisasjonen advarte mot at privattimer ble «normalen», og undervisningsselskap fortalte at de solgte leksehjelp til barn som ennå ikke hadde begynt på skolen.

Airbnb for leksehjelp

Nå kommer også delingsøkonomene til bransjen.

  • IT-utdannede Bjørnar Valbø (31) og to kolleger lanserer i april en ny portal under navnet GodtPrestert.
  • I oktober lanserte fire studenter en beta-versjon av nettsiden LearnLink.
  • DN har tidligere skrevet om Thea Myrvold som satser internasjonalt med utdanningsportalen Teach Me Now.

Alle de tre selskapene er basert på det samme, å tilrettelegge privat leksehjelp etter «airbnb-metoden», altså at elever og lærere selv skal finne hverandre på nettportalen og gi en liten bit av omsetningen tilbake til portalen.

Tøft å komme hjem

For Bjørnar Valbø var det nedturen i oljemarkedet som førte ham inn i delingsøkonomien.

Han har mastergrad i informatikk, og etter fire år på oppdrag for Misjonsalliansen i Sør-Amerika kom han tilbake til Norge sommeren 2015.

- Det var et dårlig tidspunkt for å komme tilbake til Norge med IKT-bakgrunn, spesielt når du har vært fire år vekke fra fagfeltet, sier sunnmøringen som er bosatt i Grimstad.

Priskrig

Agder-fylkene er blant de med høyest arbeidsledighet i Norge, og etter rundt hundre jobbsøknader fant Valbø ut at det var på tide å tenke nytt.

Sammen med lærer Anne Kristine M. Soldal og samfunnsøkonom Eivind Briseid klekket de ut en portal for privatundervisning, modellert etter airbnb-prinsippet.  

- Tanken var at det må være et marked for dette når man ser prisnivået andre har lagt seg på. Det er trist at prisene kan gå helt opp mot 800 kroner timen, sier Valbø.

De håper også å få drahjelp fra de dårlige oljetidene i regionen.

- Mange sitter på kompetanse de ikke får brukt, iallfall i disse tider med stigende arbeidsledighet. Det finnes mange ingeniører med god utdannelse, og det kan være en mulighet for disse nå å undervise. Lykkes vi, har vi gitt motivasjon for PPU og å utdanne seg videre til høyt kvalifiserte lærere, sier Valbø som også ønsker studenter som lærere.

Gründer-studenter
Å kunne tilby en lavere timepris er også hovedargumentet for konkurrentene i LearnLink.

Ideen til dette selskapet kom fra NTNU-student Jonas Hyllseth Ryen (22) som selv ga privatundervisning da han var student.

Han syntes selskapet han arbeidet for tok en uforholdmessig stor bit av timeprisen.

- Jeg tror kundene kan få en like god tjeneste som under halvparten av prisen, og vi har sett  innenfor mange arenaer at dette er den nye måten å gjøre det på, sier Hyllseth Ryen.

Ikke-teknologiske foreldre

Etter å ha arbeidet med ideen siden 2014 startet de i februar et aksjeselskap, og er nå fire stykker som arbeider heltid med portalen. De har akkurat har flyttet inn i gründer-fellesskapet Startup Lab i Oslo, og forteller at de så langt har 200 registrerte undervisere og at rundt 80 elever har fått undervisning.

Rekrutteringen har skjedd «via jungeltelegrafen».

- Hva er deres største utfordringer nå?

- En utfordring er at kundegruppen gjerne er foreldre som ofte ikke har så mye erfaring fra nettet.

- Som en lapp på oppslagstavla

Ungdomsakademiet tilbyr privatundervisning etter «gamlemetoden». De har en administrasjon, egne lokaler og matcher selv lærer og elev.

Gründer og daglig leder Arshad Jamil har selv vurdert en lignende modell som LearnLink og GodtPrestert, men har lagt det fra seg.

- Nei, jeg har ikke tro på en slik løsning. Å gjøre det over en slik modell blir som å henge opp en lapp på oppslagstavlen, og det gjøres mye allerede. Slike selskap kan fort bare bli et fordyrende ledd. Vi opplever at de fleste foreldre vil prate med noen før de starter, de søker trygghet og den tryggheten gir vi, sier Jamil.

Uenige om kvalitet

- Et argument fra andre siden er at det er de tradisjonelle selskapene som er et fordyrende mellomledd?

- Mye av det vi bruker tid på er å manuelt finne en god behovsmatch, slik at læreren ikke blir valgt ut fra hvordan man ser ut eller hva man har av teoretisk bakgrunn. Jeg mener omgivelser er halve motivasjonen, derfor har vi moderne lokaler og tett oppfølging av både elever og lærere, forteller Jamil.

Trygghet vs fremmede

Han får støttte fra daglig leder Andreas Bjerkedal i undervisningsselskapet MentorNorge. Også han har tro på egen, tradisjonell modell:

- Markedet for leksehjelp er raskt voksende og jeg tror dette er en modell som også vil fungere, men det gir et annerledes produkt. Å få en fremmed til å hjelpe barna dine med lekser er en relativt stor avgjørelse for mange familier. Vi opplever at familiene som tar kontakt setter pris på tryggheten de får, at en kontaktperson hos oss legger en stor innsats i å finne rette mentor, skriver Bjerkedal i en e-post til DN.

Learnlink-gründer Jonas Hyllseth Ryen lar seg ikke overbevise av konkurrentene:

- Vi lar elevene velge sine egne undervisere ut fra en rekke tilbud. Da slipper de å overlate avgjørelsen til fremmede, sier han.

Les mer fra DN Talent:

Sluttet med tilfeldig surfing - tok nettkurs dnPlus (+)

1400 søkere på 21 sommerjobber

Hanna Bjone (18) trodde drømmestudiet var tapt

Her er de mest fornøyde studentene

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.