Ideen om en suv fra Porsche må i utgangspunktet vært en ganske vill tanke, inntil den ble realisert i 2002.

Og suksessen lot ikke vente på seg. Cayenne er i dag Porsches klart bestselgende modell. I Norge gjør selvfølgelig prisen sitt til at det ikke er store antall biler som selges, men alikevel er det registrert 240 Cayenner siden den kom i 2002. I år er det ny rekord med hittil 83 biler!

Se store bilder:

I mars i år viste Porsche andre generasjon Cayenne i Genevé. Og etter vår mening har Cayennen blitt mer tro mot sin Porsche-het, det vil si at den ligner litt mer på de "ekte" Porschene på utsiden, og har definitivt hatt godt av oppussingen.

Cayenne-floraen
Cayenne yter i standardversjon 300 hestekrefter. Legg på en S og få 400, mens Turbo-modellen yter 500 hester. Dieselversjonen har 240 hestekrefter, mens vår testbil heter Cayenne S hybrid, og har en total ytelse på 380 hestekrefter.

 

Tre av konkurrentene i klassen for luksuriøse store suver er bygget på samme plattform. Volkswagen Touareg har allerede kommet i ny versjon, mens Audi Q7 fikk en lett facelift tidligere i år, men kommer antakelig som ny modell om noen år.

Ingen parkeringsproblemer
Og alle disse bilene tilfredsstiller til en viss grad parkeringskravene, men ikke på langt nær så bra som Porsche Cayenne gjør. Dette er nemlig en av de bilene som du kan parkere overalt, med den største selvfølgelighet. Fortau, gangfelt, sykkelvei, Cayennen kan man parkere der man finner det for godt.

 

Den gjør altså noe med en, en suv av dette kaliberet. Ser du bort fra eventuelle parkeringsbøter, er det intet problem å finne plass. Det er en Porsche, og det er en stor Porsche. Litt brautende her-kommer-jeg-holdning er bare en naturlig konsekvens av å sitte bak det oppvarmede skinnrattet.

Og det til tross for at man her sitter i det mest miljøvennlige som Porsche etter all sannsynlighet har sendt ut på markedet.

Hybridfetter
Hybridløsningen i vår testbil er den samme som i konsernfetter Touareg. De fleste tekniske data er da også identiske. Det betyr altså bensin-V6-er på 333 hestekrefter, samt en elektrisk motor på 47 hestekrefter og et samlet dreiemoment på 580 Nm. Null til 100 km/t skal gå på 6,5 sekunder, mens poenget med hybrid drivlinje, altså utslippstallene og forbruket er oppgitt til respektive 193 gram CO2 per kilometer og et blandet forbruk på 0,82 liter på mila.

 

Svært imponerende tall, spesielt med tanke på en vekt som bikker to tonn med god margin, men det er jo ikke slik at oppgitte tall stemmer med virkeligheten.

I kjørekomputeren på vår testbil lå snittet på 1,2 liter, og selv om det er en bil som sikkert blir kjørt vel hardt til tider, er det tross alt 50 prosent mer enn oppgitt forbruk, så akkurat det argumentet er mindre aktuelt.

Kjøreglad
Uansett hybridlinje eller ikke, er det de sportslige kjøreegenskapene som kjennetegner Cayenne. Selv om den ser ut som en suv, kjører den altså nesten som en Porsche.

 

En godt avstemt understell, og en styrerespons som i suv-segmentet må kunne betegnes som knivskarp, sørger for at bilen er presis og føles sikker i alle sammenhenger. At motoren sørger for solide krefter fra lave turtall er også en trygghet, og hjelper på humøret.

Selv om du ikke sparer miljøet nevneverdig, går glipp av litt bagasjerom og får et tungt dråg av en bil, leverer den Cayenne hybrid en ganske så ok totalpakke. Bilen er sprek, kjører svært godt og har blitt penere enn forgjengeren. I tillegg kan du altså skryte av at du kjører hybrid-suv, om det skulle være noe verdt.

Se store bilder:

Les om fremtidens Porsche-planer: Åtte nye fra Porsche

Synes du Porschen blir for tam, og vil likevel ha hybrid-suv? Ta en titt på BMW X6: Særdeles aktiv hybrid (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.