17. mai kom to dager før for en engere krets ingeniører på Kongsberg i år. Tirsdag den 15. kom det nemlig et sjeldent og storfint besøk til produktutviklingsselskapet Kongsberg Devotek AS. Man kan nesten si at den unike superbilen Lexus LFA kom hjem.

Bilen, som på en måte er den ultimate drøm for en skikkelig teknonerd, har nemlig også deler som er utviklet av norske ingeniører.

Les også: - Som å kjøpe kunst

De 560 hestekreftene fra den formel-1-inspirerte og turtallsvillige V10-motoren settes i bakken fra de brede bakhjulene via en girkasse som er utviklet på Kongsberg. At girkassen er "developed and constructed in-house by Toyota" som det står på nettleksikonet Wikipedia er i beste fall misvisende.

 

Så kan man spørre seg hvordan dette kom i stand?

- En viktig kunde for oss har vært Toyota MR2, sa teknisk sjef i Devotek, Bård Vestgård til DN.no i forbindelse med besøket på Kongsberg. Siden tidlig på 1980-tallet har Devotek jobbet med tørrklutsj-teknologi og automatiserte girkasser. Til tredje generasjon av den folkelige sportsbilen MR2 utviklet de så en sekvensiell automatisert girkasse. Dermed var kontakten med Toyota etablert.

Ville ha noe råere
Når Toyotas eget luksusmerke Lexus, bestemte seg for å skape den ultimate superbilen på starten av 2000-tallet forsøkte de seg først med en dobbelt-klutsj girkasse, men utviklerne syntes den var for glatt som en tradisjonell automatkasse, og ville ha mer mekaniske og kontante girskift. Dermed kom det gamle samarbeidet med Devotek på banen igjen.

- Programvare og styresystem bak er likt det som var i MR2. Systemets funksjon likner, men er jekket opp kraftig i ytelse i Lexus LFA, sier Vestgård.

Devotek har jobbet direkte med Toyota i Japan, og har vært med på hele prosessen, fra idé til utvikling. Girskiftene er lynraske, og skal gå på under 200 millisekunder.

 

Selskapet er nå ifølge Vestgård på full fart inn i oljebransjen, der bedriftens kompetanse også er verdifull. De leverer ennå systemer til bilindustrien, blant annet systemer som løser ut veltebøyler i takløse biler, ekesmpelvis BMW 1-serie og Mini.

Eksklusiv
Det var eieren av skandinavias eneste Lexus LFA, Rune Vik, som viste bilen sin til noen av de omkring 100 ansatte i Devotek.

- Det er nok eneste gang de får se produktet sitt i bruk, så sjelden er denne bilen, sa Vik til D2 forrige fredag.

Lexus LFA er en bil som håndbygges i kun 500 eksemplarer, så antallet enheter er ikke stort.

LFA-prosjektet var et kostbart stunt fra fabrikken. Ifølge Jan Christian Holm i Lexus Norge hadde bare girkasseprosjektet et budsjett på circa 150 millioner kroner.

Dermed måtte Vik ut med omkring 4,3 millioner kroner for å få bilen hjem på norske skilter. Likevel sies det at den lange utviklingstiden og den kompliserte teknologien gjør at Lexus taper penger på hver eneste bil de selger.

Les også: - Som å kjøpe kunst

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.