- 2012 var et omstillingsår for Orkla. Vi gjorde store grep for å endre konsernet. I 2013 er tiden kommet for å organisere oss og fremstå som et merkevarekonsern, sa Orklas konsernsjef Åge Korsvold på torsdagens kvartalspresentasjon.

Orkla leverte solide tall i fjorårets siste kvartal. Selskapet fikk et driftsresultat inkludert avskrivninger (ebita) på 1.103 millioner kroner, mot et resultat på 873 millioner kroner i samme periode året før.

Les mer: Robust årsslutt for Orkla

- Alt i alt vil jeg si at fjerde kvartal var et tilfredsstillende kvartal, sier Korsvold. Nå ser han for seg at kjernevirksomheten vil få en organisk vekst på 3-5 prosent per år, og han har også tro på betydelig forbedring av marginene.

- Vi må etablere en strategi for vekst og har klare mål, sier Orkla-sjefen.

Prioriteringene for 2013 er satt:

  • Integrere Rieber med suksess.
  • Sammen med Norsk Hydro vil Orkla etablere en verdensledende leverandør av aluminiumsløsninger. Etableringen av joint venturet er avhengig av konkurransemyndighetenes godkjennelse.
  • Slå sammen de svenske selskapene Procordia og Abba Seafood.
  • Styrke støttefunksjonene for å lette veksten og oppnå synergier på tvers av forretningsområder.

- Orkla har én strategisk agenda, og det er å bygge vår posisjon som det ledende nordiske merkevareselskapet, understreker Åge Korsvold.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.