Frankfurt, Tyskland: Antakelig er det bare i Norge det føles som Volkswagen er ekstremt sent ute, men det er først nå andre markeder enn det ubetydelige norske, har startet å vise snev av interesse for elektriske biler.
De største bilprodusentene kommer etterhvert halsende etter pionerene Mitsubishi I-Miev, Nissan Leaf og Tesla Model S. Men velger en litt annen strategi enn disse, som i større eller mindre grad er bygget som rene elbiler.
Volkswagen gjør heller som Ford, og elektrifiserer en eksisterende modell. Elbil lå nok i tankene allerede da den lille bybilen Up ble lansert for noen år siden. Det har noen klare fordeler, først og fremst er det billigere enn å utvikle noe helt nytt. Bilen kan produseres side om side med "vanlige" versjoner, og man kan lettere tilpasse produksjonen til etterspørselen. I tillegg kan man dra nytte av allerede opparbeidede egenskaper i den eksisterende bilen. Blant annet kan man beholde sitt gjespfremkallende nøytrale design, og slipper å få det aparte utseendet mange elbiler har blitt belemret med.
Ulempene er selvsagt at man har et sammenligningsgrunnlag som ikke alltid slår positivt ut selv om bilen går på negativt ladede elektroner. Plasskrevende batterier har for eksempel ødelagt mangt et godt bagasjerom. Volkswagen løser dette med å plassere sin 230 kilo tunge batteripakke under gulvet på bilen. Ikke bare sparer det bagasjerommet, men også sørger for et tyngdepunkt som holder seg nær bakken.
Bilen er ingen lettvekter, men ettersom mesteparten av de 1139 kiloene ligger lavt, er kjøreegenskapene bedre enn hos en standard Up. Selv om det åpenbart ikke skal mye til, er den elektriske versjonen den raskeste av Up-ene. 12,4 sekunder fra null til 100 km/t høres ikke lynraskt ut, men den støyfrie fremdriften med maksimalt dreiemoment fra start, gjør at slike tall går i glemmeboken. Bilen føles langt raskere enn den faktisk er, spesielt i de hastigheter man holder seg under ved bykjøring.
Ute på veien savnes det litt på styrefølelse, men bilen er svært lettkjørt. Bilen har tre kjøreprogrammer, uten at vi helt skjønner poenget med elbil med to eco-prgrammer.
Innvendig tar Volkswagen elbilene til et høyere nivå. Selv om størrelsen og prisen er omkring den samme som hos Mitsubishi I-Miev, som stod for den første store elbilbølgen i Norge, er opplevelsen bak rattet en helt annen. Kvalitetsfølelsen, som Volkswagen har vært gode på lenge, er veldig bra også i e-up, selv om interiøret er enkelt.
Snakker man om elbiler, går gjerne kvalitet på bekostning av kvantitet. Hvordan en elbil er å kjøre er stort sett uinteressant i forhold til hvor langt den kan kjøres.
Volkswagen oppgir edruelige tall i den sammenheng, og skiller til og med mellom den kalde, fine tida vi går inn i, og varmere tider. Mellom 12 og 16 mil sommerstid, og 8 til 12 mil på vinteren høres gjennomførbart ut.
For å få til lengst mulig rekkevidde har Volkswagen utstyrt bilen med ulike grader av regenerering av energi. Med regenerering menes at motoren fungerer som en dynamo og lader batteriet. På denne modellen kan man velge graden av motorbrems man ønsker.
Via girspaken kan man regulere det man før kalte motorbrems i fire steg. Litt uvant i starten, men mange bremseklosser kan spares på denne funksjonen. Lading via strømnettet tar en natt, mens den nye hurtigladingstandarden som blant annet Volkswagen har vært med å etablere, gjør samme jobben på en halvtime.
Mange nybakte Tesla-eiere i det ganske land vil kanskje trekke litt på smilebåndet av tallenes tale når det gjelder denne bilen. Husk da at man for prisen av én Model S, får i hvert fall tre e-Up med tilsammen 48 mil rekkevidde, plass til 12 personer og 750 liter bagasje.
Alt tyder på at e-Up og den kommende BMW i3 vil videreføre den massive strømmen av elbiler inn på det norske markedet.
Les også: - Nå skjer det mye på elbilmarkedet
Grønn luksus drypper på folket
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.