Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
BEVAR FORMEN. Få, men intense økter – det er ernæringsfysiologens tips til de som vil holde på formen i sommer. Foto: Per Thrana
BEVAR FORMEN. Få, men intense økter – det er ernæringsfysiologens tips til de som vil holde på formen i sommer. Foto: Per Thrana les mer

Trening

Trening er ferskvare

Hvis du vil beholde treningsformen gjennom ferien, holder det å legge inn et par treningsøkter i uken med høy intensitet og kvalitet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Trening er ferskvare og må vedlikeholdes. Ta gjerne en uke fri, det har ikke så mye å si, men treningsstopp utover det går ut over formen

Det sier stipendiat og ernæringsfysiolog Therese Fostervold Mathisen ved Norges idretts­høgskole.

Slik bevarer du kondisen:

– Legg inn kvalitative tøffere økter. Det vil si en–to intensive intervalløkter på en halvtime. Det kan la seg løse uten at det går i veien for ferien med familien, sier Mathisen.

Hun fraråder imidlertid å gå rett fra solsengen til en intervalløkt:

– Man bør ta forholdsregler. Vær minst en halvtime i skyggen før økten, og sørg for at du har timet drikke- og matinntaket riktig. Gi deg minst en times tid på å fordøye noe lettfordøyelig energi og væske før økten.

Slik bevarer du muskelstyrken:

– 1–2 ukers fravær merkes raskt på muskelstyrken. Men hvis du har trent en del, så har du fordelen av muskelminne. Det innebærer at muskelcellene henter seg raskere inn etter et treningsfravær. For å vedlikeholde styrke, så kan man trene 1–2 effektive økter. De som trener mye styrke, har ofte treningsprogrammer som tar for seg enkelte deler av kroppen per treningsdag. Men i ferien kan man smelte det sammen i et helkroppsprogram for å vedlikeholde styrken og samtidig bruke minst mulig tid til treningen, om man føler for dette. Da bør man trene få utvalgte øvelser slik som knebøy, markløft, benkpress og roøvelse for rygg. Da får man trent de store muskelgruppene og samtidig involvert flere mindre muskelgrupper i øvelsen. Man bør legge litt trykk på den treningen man gjør, slik at man tar seg helt ut. Da kan man ta resten av dagene fri med god samvittighet, sier Mathisen.

Hvis man ikke vil – eller har muligheten til å trene – i ferien, er det ingen krise. For dem som er vant til å trene en del, går det relativt raskt å komme tilbake i samme form som før ferien.

– Man bør bare være forberedt på at det blir litt tungt i starten, sier stipendiat Therese Fostervold Mathisen.

Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.