Mandag ble det kjent at A-pressen trakk det lengste strået i kampen om Edda Media. Selskapet venter store besparelser på felles drift.

- Vi har gjort oss noen tanker om synergieffektene. De blir i hundremillionersklassen, men om det er snakk om 100 eller 300 millioner kroner er for tidlig å si, sier Thor Gjermund Eriksen i A-pressen.

Det var «en stor dag for norske lokalmedier», ifølge Eriksen som mandag formiddag redegjorde for avtalen med britiske Mecom om å kjøpe Edda Media for drøyt 1,7 milliarder kroner. Avtalen omfatter alle Edda Medias virksomheter, blant annet 36 lokalaviser, hvorav tolv dagsaviser, og 23 lokale nettaviser.

A-pressen eier fra før 52 lokalaviser og 46 nettaviser. Etter oppkjøpet blir det nye konsernet Norges nest største på papir og nett, og så å si totalt dominerende i det lokale avismarkedet på hver side av Oslofjorden.

Norsk Journalistlag krever allerede nå at innsp#229smulighetene ikke rammer det redaksjonelle produktet eller redaksjonelle arbeidsplasser, men at millionene tvert imot brukes til å «styrke og videreutvikle de redaksjonelle miljøene».

- Vi vil ikke akseptere at medier blir lagt ned og antallet journalister blir færre. A-pressen må vise i praksis at de vil opprettholde mediemangfoldet, sier NJs leder Elin Floberghagen.

Doble organisasjoner
Eriksen mener det er for tidlig å si hvor sparemulighetene vil bli realisert.

- Begge konsernene har store organisasjoner med store kostnader, blant annet blir det jo dobbelt opp med direktører, sier Eriksen.

Ved siden av ham under presentasjonen sto nettopp konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda.

- Det er klart at mediehusene, avisene og publikasjonene ikke blir direkte berørt av dette, men det er klart at vi har doble organisasjoner fra konsernledelse og helt ned til mediehussjefer. Vi får for eksempel større driftsenheter og salgsorganisasjoner som håndterer de samme kundene.

LO, som direkte og gjennom Fagforbundet eier rundt 44 prosent av A-pressen, mener oppkjøpet vil sikre både mediemangfoldet og arbeidsplassene.

- Vi mener sammenslåing mellom A-pressen og Edda Media vil sikre lokalavisenes utvikling og posisjon ytterligere. Dette vil også styrke den demokratiske debatten i vårt samfunn. Som eier i A-pressen har vi også vært en garantist for at gode publisistiske verdier blir videreført, sier LO-leder Roar Flåthen.

Sammen har A-pressen og Edda Media en eierandel i Norsk Telegrambyrå (NTB) på snaut 43 prosent, mens A-pressen alene eier hele Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Trøbbel med loven
Eriksen understreket at det er for tidlig å konkretisere hvor kuttene skal gjøres før det som er en av de største medietransaksjonene i Norge er godkjent. Mye taler for at kjøpet kan møte innvendinger fra Medietilsynet fordi det nye konsernet trolig vil komme på kant med medieeierskapslovens bestemmelser om regional dominans og krysseierskap.

- Det ser ikke ut til at den nasjonale begrensningen blir noe tema i denne saken, men det kan bli aktuelt å vurdere transaksjonen opp mot andre deler av lovverket, som de regionale begrensningene og rammene knytt til krysseierskap, sier direktør Tom Thoresen i Medietilsynet.

A-pressen har også sendt melding om kjøpet til Konkurransetilsynet. Den formelle overtakelsen av Edda Media vil først skje når tilsynet har gitt sitt klarsignal. (©NTB)

Les også:
A-pressen overtar 36 aviser
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.