Bilavgiftene i Norge er under revisjon, og elbilantallet på norske veier nærmer seg raskt 50.000 biler. Selv om elbilene ikke utgjør mer enn knappe to prosent av den totale bilparken er planen lagt i klimaforliket at elbilfordelene skal revurderes når 50.000 biler nås, eller i 2017.

Samarbeidspartiene sitter i disse dager med en gjennomgang av bilavgiftene, og da hører elbilene naturlig inn.

Les også: Vil kaste om på bilavgiftene dn+ (krever innlogging)

I en undersøkelse gjennomført av NAF sier tre av fire spurte at de ønsker at elbilfordelene skal beholdes etter 2017. 39 prosent av de spurte vurderer å kjøpe elbil, mens fire prosent av de spurte allerede er elbileiere, noe som er høyere enn gjennomsnittet for befolkningen. Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at majoriteten av norske forbrukere vil ha billige biler, men også 65 prosent av dem som ikke har tenkt til å kjøpe seg elbil, ønsker at elbilfordelene skal beholdes. I NAFs undersøkelse er det kun 12 prosent som sier aktivt nei til at disse fordelene skal beholdes.

-Dette er en suksess som folket stiller seg bak, så ikke rør det, oppfordret administrerende direktør i NAF, Stig Skjørstad politikerne som hadde møtt opp på et elbilseminar i Oslo tirsdag.

Vil forsterke fordelene
Blant politikerne var det enighet om at elbilene var viktige for å nå klimamålet på et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram per kilometer i 2020. Om elbilfordelene skal revurderes var likevel panelet i beste fall uklare på.

- Det er ikke naturlig at det er momsfritak på elbiler i det lange løp. Nå har elbilene blitt så bra at vi er nødt til å diskutere en utfasing av fordelene, sa FrPs Gjermund Hagesæter.

Ventres Ola Elvestuen vil fortsette satsingen på elbil og avdramatiserte bekymringen mange har for bilavgiftene.

-Det er mye bekymring om hva som skjer nå. Men alt går i riktig retning, vi har forsterket virkemiddelapparatet. Dette er en stødig politikk og målet ligger i 2030, sa Elvestuen.

På SVs landsmøte tidligere denne uken ville partiet frede fordelene for elbilene: SV freder Tesla-privilegier

Økt bevissthet
Svein Flåtten i Høyre mente ikke alt avhenger av politiske styrte fordeler.

-Elbilene kommer til å være viktige fremover. Etterhvert som flere får elbil, vil også folks bevissthet utvikles, sa Flåtten.

Tesla-eier Hagesæter hang tydeligvis ikke helt med på den argumentasjonen.

-Kona sier at også vår neste bil blir en elbil, men det er ikke fordi vi er miljøvennlige, det vil vi ikke ha på oss, sa Hagesæter som mener elbilen har kvaliteter som andre biler ikke har.

Avhengig av fordeler
En rapport fra Oslo Economics viser derimot at elbilene fremdeles har en vei å gå før de kan konkurrere på like premisser med vanlige biler. Elbilens konkurransedyktighet er fremdeles avhengig av avgiftsfritak og andre politiske fordeler, heter det i rapporten.

-Jeg deler optimismen på elbilens vegne. De er konkurransedyktige på mange måter, men de kan ikke stå på egne bein ennå, sa Marianne Marthinsen fra Arebiderpartiet.

Både Elvestuen og Marthinsen var enige om at enkelte av fordelene måtte ses på lokalt, slik som kollektivfeltene inn til Oslo og enkelte bompengeordninger der veifinansieringen faller bort da alle kjøper elbiler.

-Det er en kjempedårlig ide å si over natta at vi skal ta det bort. Vi må ha forutsigbarhet over tid. Dette kommer til å tvinge seg frem før for eksempel innføring av moms, mente Marthinsen.

Foregangsland
-Vi må se på det i et globalt perspektiv. Det er få land som gjør dette. Dette er norges bidrag. Vi bygger marked for et ønsket klimatiltak, sa Marius Holm i miljøorganisasjonen Zero.

-Vi skal dra med andre markeder internasjonalt, da er vilje nødvendig. Det blir lagt merke til det vi gjør, hevdet Ola Elvestuen, som neste uke skal til Dublin for å snakke om den norske elbilsatsningen.

Les også: Tar med TV-team til norske veier

Les DNs test av den nye Tesla-modellen: Tesla-rus på blå resept (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.