Problemene med Norwegians langdistanseruter fortsetter. Idag måtte 70 passasjerer bli igjen i New York da det ble oppdaget en hydraulikkfeil på det splitter nye Dreamliner-flyet som skulle frakte passasjerene til Oslo.

De 70 passasjerene ble nektet ombordstigning fordi flyet ikke lenger kunne fylles til maksimal kapasitet.

Les også: Ba 70 passasjerer forlate flyplassen

Det er første gang siden langdistanserutene startet opp at passasjerer har blitt etterlatt på bakken, bekrefter informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian overfor DN.no.

Såkalt «bumping» utløser kompensasjon til passasjerene på lik linje med forsinkelser. I dette tilfellet blir Norwegian nødt til å punge ut oppmot enn en halv million kroner totalt til de 70 strandede passasjerene.

Grunnen til at kostnaden blir såvidt høy skyldes blant annet forskjellen på europeiske og amerikanske passasjerrettigheter.

Ble 200.000 kroner dyrere
I utgangspunktet hadde passasjerene krav på 600 euro hver, eller rundt 4.700 kroner, i tråd med EUs flyforordning.


EU-domstolen har slått fast at dersom reisen blir forsinket med mer enn tre timer, har passasjerene samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.

Dersom forsinkelsen blir på fem timer eller mer, skal flyselskapet dessuten tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen.

Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Les også: Flyet forsinket eller innstilt? Du har krav på minst 2000 kroner

Men da bakkepersonalet på John F. Kennedy-flyplassen i New York tok hånd om saken forholdt de seg til amerikanske rettigheter.

I henhold til disse reglene skal passasjerer ha en kompensasjon på maksimalt 1.300 dollar, avhengig av hvilken billettype de har, eller nærmere 7.700 kroner om de blir mer enn fire timer forsinket. Det gjør at regningen blir rundt 200.000 kroner høyere enn nødvendig for Norwegian.

- Det som er viktig er hva passasjerene har fått opplyst på flyplassen, sier Jacobsson.

Etter en rekke samtaler med agenten i USA bekrefter Norwegian at passasjerene som ble nektet ombordstigning får 1.300 dollar per hode.

- Når handlingagenten har sagt at de får 1.300 dollar hver, så forholder vi oss til det.

I tillegg kan selskapet bli nødt til å betale 600 euro hver til passasjerene som kom med flyet. Dette fordi de er mer enn tre timer forsinket. Det vil i tilfelle utgjøre ytterligere 850.000 kroner.

- Jeg kan ikke bekreftet det tallet, men vi følger alle EU-ordninger, sier Norwegians informasjonssjef.












Sender regningen videre
Dette er langt fra den eneste situasjonen de siste ukene der Norwegians passasjerer har blitt forsinket med mer enn tre timer.

Hvor mye selskapet har måtte betale ut totalt i kompensasjon for forsinkelser siden det startet med langdistanseflyvninger på vårparten er uklart.

- Hvor mye det har kostet oss har vi ikke rukket å regne ut ennå. Vi får ta dialogen med Boeing i etterkant, sier informasjonssjefen.

- Betyr det at dere forventer at Boeing skal plukke opp regningen?

- Ja. Det forventer vi. Vi er veldig frustert over at det er blitt slik, og først og fremst er det jo passasjerene det rammer, sier Jacobsson, som forteller at Boeing har en egen teknikker stasjonert på Gardermoen for å hjelpe til i oppstartsfasen.

- Det tror jeg er ganske vanlig. Man regner jo med visse småproblemer.

- Noen vil muligens hevde at dette ikke lenger er snakk om småproblemer?

- Ja, det har vært ulike tekniske problemer. Det viktigste er å få passasjerene frem, så får vi diskutere dette med Boeing, sier Jacobsson.

Flyet fra New York er ventet å landet på Gardermoen klokken 15 i ettermiddag, drøyt fire timer forsinket.

For Norwegian er fokuset nå å finne ut om flyet kan fly til videre til Bangkok klokken 18, i tråd med rutetabellen. Alternativet er å leie inn et erstatningsfly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.