– Hadde det ikke vært for at jeg er kineser, så hadde det tatt årevis å få til en slik avtale – hvis man i det hele tatt hadde kommet seg dit, sier Zhongying Kristoffersen til Dagens Næringsliv.

Hun står bak firmaet Lion Healthcare Europe AS som selger ernæringsprodukter basert ppå fiskeproteiner.

Fikk avtale til 30 millioner

I januar inngikk Lion Healthcare en avtale med et stort kinesisk farmasøytisk selskap. Selskapet har salgskontorer i tretten kinesiske byer og dekker dermed hele Kina og over 3000 sykehus. Avtalen har en verdi på 30 millioner kroner og forplikter farmasøytselskapet til å kjøpe et minimum med produkter fra Lion Healthcare hvert år over fem år.

Denne uken sendes 10 000 enheter til Kina.

Full importstopp for laks

Kristoffersen har funnet en vei inn på det kinesiske markedet hvor norsk fisk knapt slipper til.

Sigmund Bjørgo, fiskeriutsending i Kina for Norsk Sjømatråd, har vært på sjømatmesse i Qingdao denne uken sammen med flere norske eksportører.

– Markedsadgangen for norsk laks til Kina har det siste halve året vært svært krevende, og det er i praksis full importstopp. De veterinære kontrollene medfører at laksen står flere uker i karantene, noe som umuliggjør handelen med fersk norsk laks til Kina, sier han.

Kristoffersen synes det er synd at norsk laks ikke lenger eksporteres til Kina, og forteller at kinesere flest er interessert i utenlandske produkter og spesielt norsk sjømat står høyt på listen.

Sigmund Bjørgo i Norsk Sjømatråd.
Sigmund Bjørgo i Norsk Sjømatråd. (Foto: Fartein Rudjord)

– Det er medisinske ernæringsprodukter og inneholder mange næringsstoffer som har gunstig virkning på sykdommer som diabetes og kreft, forteller Kristoffersen.

En næringsjungel

Kristoffersen beskriver det å navigere i det kinesiske næringslivet som å finne frem i en jungel.

– Kinesere liker å gjøre forretninger med folk de «kjenner», og selv om jeg representerer et norsk firma ser de fremdeles på meg som en kineser og behandler meg på lik linje. I Norge kan det at man har utenlandsk bakgrunn ofte bli oppfattet som en svakhet, men i mitt tilfelle har det vært en styrke. Jeg hadde ikke fått til dette om jeg ikke hadde vært kinesisk – det har vært avgjørende, sier Kristoffersen.

Men kinesiske forretningsfolk bryr seg lite om politikken som nå har hindret den norske lakseimporten, mener Kristoffersen.

– De vil helst ikke snakke om det i det hele tatt. Jeg håper norske myndigheter jobber hardere for å løse forholdet mellom Norge og Kina. Det er uheldig for norsk næringsliv, og vårt firma er nok et unntak. Gode politiske forhold bidrar til et godt næringsliv, så jeg håper at dette bedres betraktelig.

– Gjorde et sterkt inntrykk på meg

– Det er store helseutfordringer i landet, og slike produkter er derfor ønsket. Det er 120 millioner kinesere som har diabetes og det er over 100 millioner kinesere som har hjerte- og karsykdommer. Kina topper også verdens statistikk for nye krefttilfeller. Vi har kommet til riktig sted til riktig tid, forteller Kristoffersen.

Hun var personlig motivert for å starte Lion Healthcare da hennes søster fikk påvist brystkreft for fire år siden og brukte store summer på sjøpølser til sin behandling.

– Det er veldig dyrt å kjøpe slike produkter i Kina, og søsteren min ble økonomisk ruinert fordi hun måtte kjøpe så mye av det. Det gjorde et veldig sterkt inntrykk på meg, og det var da jeg fikk en idé: I Norge har vi stor tilgang på marine ressurser, så hvorfor kan vi ikke lage produkter med de samme gunstige næringsstoffene som kan selges billigere og være lettere tilgjengelig for de som har behov for det, sier hun.

Naboen kom på døra for å investere

Kristoffersen kom i kontakt med to norske leger som har gjort omfattende forskning på marine proteiner og utvikler produkter basert på sin forskning. I samarbeid med dem kom Kristoffersen frem til et produkt for Lion Healthcare som er lansert i Kina og selges også i Norge på apotek.

Kristoffersen forteller at de har ambisiøse mål, og er avhengig av støtte for å kunne vokse i markedet. Fire nye investorer kom på plass i fjor, og selskapet får også støtte fra Innovasjon Norge og Oslofjordfondet.

– Vi merker at mange har tro på oss. Til og med en av mine naboer banket på døren min en dag og lurte på om han kunne få investere i firmaet mitt. Selvfølgelig fikk han det!

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07
Publisert:


Les også:

Glad for oljesmellen

- Det tar tid å bygge opp

Står på oppstartsstreken dn+

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.