Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Kjetil Try er flittig bruker av TRYs interne Facebook-gruppe. Påsken tilbringer han i finværet på Geilo, med en finger på mobilen. Foto: Pål Harald Uthus
Kjetil Try er flittig bruker av TRYs interne Facebook-gruppe. Påsken tilbringer han i finværet på Geilo, med en finger på mobilen. Foto: Pål Harald Uthus les mer

Medier

Sol ute, skryt inne

I påsken skryter vi ekstra mye i sosiale medier. - Etter en flaske vin, er det utrolig hvor mye som plutselig kan bli delbart, sier reklamemann Kjetil Try.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Allerede i palmehelgen fylles nettet med bilder av sol, snø, appelsiner og Kvikk Lunsj. Flere hundre tusen bilder ligger på Instagram under emneknagger som #påske , #påske2015 og #påskekos.

Når solen går ned over sosiale medier på skjærtorsdag, kommer bildene av quizhefter, krimbøker, marsipan og lammelår som perler på snor nedover Facebook- og Instagram-feeden.

DN har snakket med et knippe brukere av sosiale medier om digital sosialisering og selvskryt.

Kjetil Try

Reklamemann og forfatter, tilbringer påsken på hytta på Ustaoset:

– Jeg deler stort sett irritasjon over dårlig journalistikk og tv-programmer, eller ishockey-nyheter. Ellers deler jeg ikke så mye, men etter en flaske vin er det utrolig hvor mye som plutselig kan bli delbart. Jeg er mest på Trys interne facegruppe, og der trykker jeg «like» på det meste. Ikke minst for å vise at jeg følger med. Skriver alltid «hilsen Kjetil» til slutt for å understreke hvor gammel jeg er.

– Hva irriterer deg på sosiale medier?

– Jeg blir ikke veldig irritert av sosiale medier, mest fordi jeg unngår å bruke tid på det jeg vet ville irritere meg.

– Går du på ski så du kan skryte av det etterpå?

– Nei, jeg planlegger aldri å legge ut bilder fra skiturer, men hender det noe morsomt underveis, kan det vel hende at jeg sender en tweet. Ellers benytter jeg enhver anledning til å skryte hvis jeg har noe å skryte av, også på nett. En naturlig konsekvens av 35 år i reklamebransjen.

Davy Wathne

Sportsanker i TV 2, tilbringer påsken med venner på Flekkerøy – eller «Temptation Island»:

Davy Wathne blir irritert av oppmerksomhetsjaktende kverulanter. Foto: Eivind Senneset
– I sosiale medier deler jeg opplevelser, følelser og tanker. Hendelser. Informasjoner. Reaksjoner. Jeg deler ikke det virkelig private, og trykker «like» på bilder av mennesker jeg kjenner, ytringer jeg setter pris på og ting jeg føler fortjener støtte eller oppmuntring. Jeg blir irritert av oppmerksomhetsjaktende kverulanter, sier Wathne.

Velger dating-app over hytteliv. Kilde: Davy Wathnes Twitter-profil
Han går ikke skryteturer på ski.

– Overhodet ikke. Står ikke på ski lenger. Det er vår nå.

– Hva skryter du av på nett?

– Jeg har dessverre ingenting å skryte av. Fikk en høyst ufortjent pris i forrige uke og presiserte straks at jeg var gratispassasjer og uten delaktighet i triumfen som ble honorert, forteller TV 2-mannen om prisen han fikk av kanalen for årets tv-øyeblikk – da langrennsjentene vant i Sotsji.

Siv Jensen

Siv Jensen poster aldri noe på sosiale medier hun ikke kan snakke med journalister om. Foto: Hampus Lundgren
Finansminister og Frps partileder, har ingen ferieplaner, men satser på rolige dager uten jobb:

Sist finansministeren skrøt online. Kilde: Siv Jensens Facebook-profil
– Jeg deler mest saker og bilder om politikk, og hverdagen som finansminister og partileder. Av og til deler jeg også bilder fra fritiden, og da blir det mest friluftsliv siden jeg er veldig glad i gå på ski. Jeg har som regel at jeg ikke deler noe som jeg ikke også kan snakke om med en journalist. Gode kommentarer og spørsmål får gjerne en tommel opp fra meg.

– Blir du ekstra motivert til å gå på ski når du kan fortelle om det på Facebook?

– Jeg blir ekstra motivert av godt vær og silkeføre.

– Når skrøt du sist på nett?

– Jeg delte nylig en sak om at regjeringen har innført den nye straffeloven etter bare ett år. Det var noe de rødgrønne ikke klarte på åtte. Det synes jeg fortjener skryt.

Kjersti Løken Stavrum

Generalsekretær Norsk Presseforbund, drar i påsken til Zermatt, i Sveits:

Kjersti Løken Stavrum diskuterer fag på Twitter, men er mer personlig på Instagram. Foto: Fartein Rudjord
– Første del av ferien tilbringes i de sveitsiske alper, deretter er det hytta i Etnedal. Det blir også en tur til foreldrene mine i Tunhovd for å gå bygdas årlige påskeskirenn. Jeg har gått det i 31 år.

– Hva deler du på sosiale medier?

Telefonen er viktigere enn utsikten. Kilde: Kjersti Løken Stavrums Instagram-profil
– Mye. Jeg har stor glede og nytte av sosiale medier. Mest fag på Twitter, både personlige og jobbilder på Instagram og en god variasjon på Facebook. Er litt på Snapchat, og liker å skrolle på Pinterest. Jeg deler ikke ting jeg ville angret på at jeg delte, og trykker «like» på det som frembringer en positiv reaksjon, enten det er engasjement, nytte eller bare hygge. Det synes jeg er redelig, på et vis.

– Hender det at du går på ski så du kan skryte av det på nett?

– Nei, men hvis jeg har postet noe jeg har glede av å dele, gjerne noe med skrå humor eller ironi, må jeg innrømme at jeg kan få energi av reaksjonene.

– Når skrøt du sist på nett?

– Rent skryt skal man jo passe seg for, men når jeg har utsatt meg for de idiotiske badene midtvinters, synes jeg andre kan få vite om det.

Les hele avisen

Etterbørs Sosiale medier Medievaner Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.