24.11.2023 Verbal krigføring Ord er ikke vold, og kan sjelden straffes. Men de kan likevel gjøre forferdelig vondt.
17.11.2023 Eirin Larsen AI? KI? Du kan ikke sette det bort til «de unge» denne gangen Etterpåklokskap er irriterende, men vi bør nok lære litt av feilene vi gjorde med sosiale medier.
10.11.2023 Marius Engh Pellerud Når markedsføring blir personlig Facebook gir oss i disse dager valget «pay or okay»: Betal 149 kroner i måneden eller godta reklame basert på surfehistorikken din. Er dette «okey»?
20.10.2023 Eirin Larsen Slik er de sosiale mediene skreddersydd for krig Propaganda og algoritmer har samme suksesskriterier, og går derfor hånd i hånd. Slik blir X og Tiktok viktige våpen.
19.10.2023 Oda Marie Skancke Fravær av merking er manipulering av virkeligheten Å merke sponsede produkter er ikke å fordumme publikum. Det er å opplyse dem.
16.10.2023 Sex, utroskap og tyveri: Slik havnet Maison Margielas klassiker på alles føtter etter en Tinder-date Denne klassiske skoen er høstens virale mote-hit.
13.10.2023 Ole Christian Apeland Det store tidstyveriet Avisene prøver å redde seg ved å stjele mest mulig av tiden vår. Det er en farlig strategi.
05.10.2023 Eirin Larsen Verden er blitt dyrere, Facebook er blitt dårligere Det kan godt hende flere enn NRK bør slå opp med Facebook. Og ikke gjem lenken i kommentarfeltet.
14.09.2023 Tobias Dahl Tiktok-politikk gagner oss ikke Tiktok fungerer som en polariseringsmaskin i politiske valg. Det er synd om vi importerer amerikanske tilstander i norsk politikk.
25.07.2023 Eirik Frøyland Rime Teknologitoppene beskytter sine egne barn Fullstendig mobilforbud bør innføres i grunnskolen og nettbrett bør byttes ut med analoge bøker
07.07.2023 Anine Kierulf Gull og grums i håndhilsedebatten Hvis agurktid ennå finnes, kom den ikke forrige uke. Selv om det kunne virke sånn.
06.07.2023 Eva Grinde Offer-dramaturgien i solbrillesaken Det folkelige «la mannen være i fred»-sentimentet kan også misbrukes politisk.
02.07.2023 Andreas Skjøld-Lorange Tiktok: Vi er nødt til å ha to tanker i hodet på en gang Tiktok må ikke bli et sted uten god, etterrettelig informasjon. I en verden med mer påvirkning og desinformasjon, er fakta og journalistikk viktigere enn noen gang – også på Tiktok.
29.06.2023 Leif Chr. Salomonsen Det nye, kostbare aksjonærdemokratiet I sosiale medier kan få, sterke stemmer overbevise mange om noe som er uforståelig for de fleste. I Dof konstaterer vi at en liten gruppe aksjonærer kostet eierne av «gamle Dof» 225 millioner kroner.
22.06.2023 Petter Vold Skeiv hele året Mange av våre skeive i PwC sier de ikke tør å komme ut av skapet. Derfor har vi laget fem tips for å bidra til at det blir lettere å være skeiv året rundt.
16.06.2023 Tobias Dahl Slik regulerer vi sosiale medier for barn «Norway wants to rate social media for children – Apple says no», er ikke en nyhet Apple-sjefen ønsker å lese. Barna våre må få en bedre digital tilværelse enn den vi gir dem i dag.
16.10.2023 Sex, utroskap og tyveri: Slik havnet Maison Margielas klassiker på alles føtter etter en Tinder-date Mote