– Den muligheten jeg har fått er en av veldig få som kunne få meg vekk fra Discovery, og timingen er tilfeldig. Endringene som gjøres i Discovery skjer helt uavhengig av mitt jobbskifte, og er helt riktige for selskapet. Discovery kommer til å fortsette å satse tungt på lokalt innhold og lokale rettigheter i Norge, men mediehus som vil lykkes i fremtiden er også avhengige av å kunne skalere både digitale produkter og innhold. Det er det selskapet rigger seg for nå, sier Tine Austvoll Jensen i en pressemelding.
Mediegiganten varsler samtidig at den restrukturerer den nordiske virksomheten. Alle driftsfunksjonene i Sverige, Danmark, Norge og Finland samles i en nordisk organisasjon. De nasjonale ledergruppene oppløses, og selskapet vil ikke lenger ha toppledere i hvert land.
«Fem fantastiske år»
Eivind Landsverk blir sjef for innhold, Espen Skoland blir sjef for kommunikasjon, og Rebecca Rørmark blir sjef for markedsføring, i den nye nordiske ledergruppen. Svenske Nicklas Norrby blir toppsjef.
I Norge eier Discovery TVNorge, Dplay, Max og Eurosport. Internasjonalt har den amerikanske tv-giganten mer enn 100 kanaler i over 180 land.
Hvilken jobb Austvoll Jensen begynner i, blir ikke kjent før senere i september.
– Jeg har hatt fem fantastiske år i Discovery. Medieverdenen er i rask endring, og det har vært veldig interessant å få være med å lede denne endringen, både på norsk og nordisk nivå. Hvis jeg skal trekke frem noe jeg er spesielt stolt over å ha bidratt til, er det posisjoneringen av Discovery innen sportsrettighetsverdenen, med OL og Eliteserien, og utviklingen av Dplay som den raskest voksende strømmetjenesten i Norden, sier hun i pressemeldingen.
Skoland rykker opp
Espen Skoland blir samtidig «Senior Vice President Communications for Europa, Midtøsten og Afrika. Han skal også ha ansvaret for å koordinere det norske Discovery-kontoret som operativ leder og redaktør.
– Det er veldig kjekt å få være med å sette kursen for selskapet også utenfor Norge og Norden. Discovery har et sterkt fotavtrykk i hele EMEA-regionen, og vi, som alle andre medieselskaper, står midt i en stor omstilling der vi kjemper om seerne på nye plattformer. Discovery, med vår historie, innholdsportefølje og internasjonale skala, er godt rustet til å lykkes også i fremtiden. Jeg er glad for at jeg har fått tillit og mandat til å være med å lede dette arbeidet i Europa, Midtøsten og Afrika, sier Skoland.
Skoland har jobbet i Discovery siden 2010. Han kom da fra Geelmuyden Kiese. Han har hatt rollen som kommunikasjonsdirektør for Norden siden 2017 og har i tillegg vært operativ leder for den norske virksomheten det siste året.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.