Volkswagen Sharan er ikke bilen du kjøper for å bli den mest populære i guttegjengen, til det er sportslighet og grad av kred for fraværende.

Dette er derimot en bil du vil ha for å bli populær hos kone og barn. Og det bærer da bilen også preg av.

Stooooor plass
For på plass er det få biler som kan slå denne.

 

Som femseter har den et bagasjeromsvolum på hele 809 liter! Med syv seter i bruk, tar den 267 liter, noe som ikke er mye, men mer enn de fleste. Husk også at setene individuelt kan legges ned eller fjernes, og det gir et svært fleksibelt interiør. Under vår test fraktet vi tre voksne og tre barn til fjells, og fikk med det meste av bagasje og utstyr inne i bilen. Det var trangt, men det går altså fint.

Les test av Peugeot 5008: Stor, fleksibel og stiv

Svakhet
Samtidig ble det avslørt en svakhet.

Bakdørene er av praktisk skyvedørsvariant. Ikke nok med det, de er selvføgelig også elektrisk betjente, så langt alt i den skjønneste orden.

 

Men hva hender når norsk vinter og 15 minusgrader gjør seg gjeldende? Joda, da går det ikke an å åpne dørene utenfra. I hvert fall opplevde vi at den ene framdøren og den ene bakdøren ikke lot seg rikke ved hjelp av dørhåndtaket, noe som ga seg etter noen timer inne i varm garasje. Fancy skal det være, men det bør også fungere. Da er det greit at dørene er elektrisk drevne, og kan fjernstyres fra nøkkelen eller fra knapper inne i bilen.

På veien
Ute på veien oppfører Sharan seg forutsigbart, motor og dsg-girkasse fungerer fint sammen. Dieselmotoren har nok krefter, selv når bilen er fulllastet. Sharan gir seg ikke ut for å være noen racerbil, og er det heller ikke. Dette på tross av akseptabel akselerasjon fra null til 100 km/t på knappe 11 sekunder, som er mer en ubehagelig raskt med et passende antall barn og bagasje på plass.

 

Styringen er ikke direkte overfølsom, men det er heller ikke å vente. På langkjøring er bilen et behagelig bekjentskap, komforten er god, og forbruket er beskjedent. Vinterføre er ikke noe problem for Sharan, ser man bort fra at man risikerer å ikke komme inn i bilen. Bilen føles stabil og har en god balanse.

Konkurrenter
Plassen i Sharan er adskillig større enn i lillebror Touran, så om du trenger ekstra plass og skal frakte fler enn fem over litt avstander, er dette helt klart et bedre alternativ. Prisen er omkring 100.000 kroner mer enn for tilsvarende Touran.

Les test av Toyota Verso: Flerbruk før førti

Plassmessig er det ikke så mange konkurrenter på denne siden av kassebilen. Den utseendemessig noe sprekere Ford Galaxy er omtrent like stor, og prisen er heller ikke ulik.

Volkswagen har også en annen billigere variant av flerbruksbil som banker Sharan i størrelse, og det er Caddy Maxi Life . I praksis er det en varebil med syv seter, men skyvedørene er på plass, og plassen er uslåelig.

Alt i alt er Sharan en finfin bil for den som trenger masse plass til folk og fe, dørløsningen er også spennende, når de lar seg åpne.

Les test av Ford S-Max: Helmax S-Max

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.