Det er ett år siden den 60 år gamle portugiseren Antonio Soares kom til Norge for å rydde opp i den skakkjørte dagligvarekjeden Ica, der 1,3 milliarder kroner er rent ut av selskapet de fire siste årene, skriver Dagens Næringsliv.

- Jeg har vært nødt til å banke inn i hodet mitt at norske forbrukere oppfører seg på en helt annen måte enn jeg har sett i noe annet land. Norge er et opp-ned-marked i forhold til de fleste europeiske land, sier Soares til DN.

Antonio Soares kom til Norge etter å ha ledet dagligvarekjemper både i Polen og Baltikum, der forbrukerne kjører avgårde til store lavprisbutikker for å fylle handlevognene med varer for flere ukers forbruk.

Billig, lite, ofte
I Norge har han måttet venne seg til at nordmenn handler billig, lite og ofte - og aller helst i en butikk som ligger i nærheten.

- Krysser du grensen til Sverige er maten langt billigere. Hadde nordmenn vært som portugisere, ville det vært masseflukt over grensen. Norge ville vært et tomt land, spøker han.

Nå er Antonio Soares i ferd med å gjenreise Rimi som flaggskipet i Ica-porteføljen.

- Man kan ikke lykkes i det norske markedet uten å være tydelig tilstede i lavprissegmentet, og vi satser på Rimi. Men vi må gjøre det annerledes. Og det er ved å utfordre oppfatningen om at lavprisbutikker må se billige ut, sier han.

Målet er at samtlige av de 248 Rimi-butikkene skal omprofileres de neste årene. Også flere Ica-butikker kan bli til Rimi.

Les også: "ICA-stig" er opprørt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.