Da Stein Stugu var konserntillitsvalgt i Orkla fryktet han at Stein Erik Hagens inntreden ville bety salg av viktig virksomhet, og at eierne ikke lenger ville ha et langsiktig industrielt perspektiv.

Nå mener han at det han frykter er i ferd med å skje.

- Det Orkla nå gjør, er langt på vei å realisere det som var tillitsmannsapparatets skrekkscenario da Christen Sveeas og senere Stein Erik Hagens kom inn som aksjonærer, sier Stugu til Dagens Næringsliv.

Kortsiktig
Stugu viser blant annet til kjøpet og det forholdsvis raske salget av Carlsberg.

– De valgte kortsiktig avkastning i stedet for å utnytte den potensielle kunnskapen de kunne få ved å være inne i et lengre perspektiv, sier han til DN.

Nå åpner Orkla for kjøp av merkevarer som årlig selger for 100 milliarder kroner. Stugu mener problemet er at Orkla med sine krumspring neppe fremstår som en attraktiv eier for selgere heller.

- En trist utvikling
Konserntillitsvalgt Aage Andersen, som har vært tillitsvalgt i over 30 år og er påtroppende pensjonist, liker heller ikke utviklingen i Orkla.

- Det er en trist utvikling for Orkla som konsern, og jeg er ikke så glad i det strategiske veivalget som Orkla har tatt. Men Borregaard vil klare seg i fremtiden uansett. Vi har jo i lengre tid vært vant til rykter om at vi skal selges eller fusjoneres, sier Andersen til Dagens Næringsliv.

Les også: Orkla vil bli et rent merkevareselskap

Orkla vil skille ut aksjeporteføljen


Orkla gir Hagen 1,2 mrd. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.