Næringsminister Trond Giske fikk igår presentert meget dystre fremtidsutsikter for norsk skipsverftsindustri.

En tilnærmet fullstendig ordretørke gjør at antallet skip som leveres til verft i Norge, kan falle fra dagens 95 ferdigbygde skip i 2009 og helt ned til kun to skip i 2012, skriver Dagens Næringsliv.

Tallene kommer fra Norske Skipsverft og Norsk Industri og viser kontraktverdien ved verft i Norge:

* 2009 blir et toppår med leveranser av skip til en verdi av 90 milliarder kroner.

* I 2010 leveres skip til en verdi av 22 milliarder kroner.

* I 2011 vil norske verft levere skip for ni milliarder.

* For 2012 har norske verft kun kontrakter for én milliard kroner.

Problemer
- Det som er tilfellet er at det er full beskjeftigelse på verftene nå i 2009. De fleste har kontrakter som strekker seg et godt stykke ut i neste år også. Men det er svært få nye kontrakter som kommer nå. Hvis det ikke kommer nye ordrer i løpet av få måneder, vil flere verft være uten beskjeftigelse andre halvdel av 2010, sier administrerende direktør i Eksportfinans Gisele Marchand.

Igår møtte den nye næringsministeren representantene for virkemiddelapparatet for verftsindustrien, Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK), Eksportfinans og Innovasjon Norge. Trond Giske ga en klar hjemmelekse til de tre aktørene. I løpet av få uker ønsker departementet konkrete forslag på bordet for å hjelpe verftsindustrien gjennom ordretørken.

- At vi kommer til å få nedbemanninger er helt klart. Hvor store de kommer til å bli, kommer an på ordretilgangen. Hvis ordresituasjonen fortsetter sånn det er nå, så blir nedbemanningene store, sier Giske til DN.

Les også: Giske tar en Buffett
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.