(Fornebu): Har du hørt om Arkitektur Laboratoriet? A-lab? Ikke det? Like fullt er det dette selskapet som har tegnet noen av de største prestisjebyggene i næringslivet som bygges akkurat nå: Statoils Oslo-kontor på Fornebu i Bærum og DNBs nye hovedkontor i Bjørvika i Oslo, sistnevnte i samarbeid to andre arkitektkontorer.

– Når du skal bygge for flere tusen mennesker er det mer som å bygge en miniatyrby enn et hus, sier arkitekt Odd Klev i Arkitektur Laboratoriet, som forkortes til A-lab.

 

Avlange klosser
Vi er ytterst på Fornebu-landet. Rett ved den gråblanke sjøen reiser det seg en uvanlig kontorbygning. Fem avlange, hvite klosser står stablet oppå hverandre, hver av dem er 140 meter lange, og tre etasjer høye. Statoils nye Oslo-kontor kommer trolig til å koste i overkant av to milliarder kroner, inkludert parkeringsanlegg. Huset skal gi de 2500 ansatte en følelse av å jobbe i en landsby, med et tydelig sentrum.

– Lys og luft og siktlinjer er viktige. Uansett hvor du er i bygningen skal du kunne se fjorden, sier Klev i A-lab, et av syv selskaper i Dark-konsernet.

I løpet av to år har arkitekturkontoret nesten doblet omsetningen, fra 23 millioner kroner i 2008 til 41 millioner kroner ifjor. Og mens den langt mer kjente konkurrenten Snøhetta fikk et negativt driftsresultat på 15 millioner kroner ifjor, endte A-lab med 7,5 millioner kroner i pluss.

Men vekst var ikke målet da Klev ringte sin tidligere studiekamerat Geir Haaversen og foreslo at de skulle starte arkitektkontor i 2000.

 

Elendig strategi
– Vi ville lage et sted der det var morsomt å jobbe, sier Klev.

Han hadde 30-årskrise og var lei av jobben. Haaversen hadde drømmejobben og hadde nettopp fått barn. Likevel sa han opp jobben og tok sjansen. Forretningskonseptet? Å tegne kontorer for IT-bransjen.

– Etter tre måneder sprakk bobla. Det var verdens dårligste strategi. Vårt første prosjekt ble å tegne en ombygning av Oslo City, og da tenkte jeg «er det kjøpesentre vi skal tegne nå?,» sier Haaversen.

Men oppdraget ble en suksess, og det ballet på seg. Gjennombruddet kom i 2003, da A-lab vant konkurransen om å tegne kulturhuset i Hammerfest i konkurranse med 117 andre firmaer. Nå er de 35 ansatte og har kontor på Skøyen som de deler med de andre firmaene i Dark-konsernet.

– Det viktigste for å vokse?

– Menneskene, hodene. Vi har en nettverkstankegang, og drar mye veksler på kompetansen i nettverkene våre, sier Klev.

 

Isoporklosser
Ideene blir til i fellesskap. Konseptet til Statoil-bygget ble skapt da flere av arkitektene jobbet med isopormodeller. Hvem som satte klossene oppå hverandre, vet ikke gründerne.

– Vi jobber mye med innovasjon og prosess. Det er ikke sånn at det er et geni som får en visjon fra et mystisk sted, og tegner det ned på en serviett. Vi har en inkluderende prosess der alle får være med, og har lov til å si dumme ting, sier Haaversen.

Gründerne har målet klart videre: utlandet. Til tross for at det var nettopp i Emiratene at Snøhetta tapte penger ifjor.

– Vi har øynene på Østen, og ser store muligheter til å eksportere vår design i samarbeid med andre kontorer, sier Klev. Mer kan de ikke si.

– Dere slo Snøhettas økonomisk ifjor?

– I arkitekturbransjen måler man ikke suksess i penger. Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom det å lage de beste husene og å tjene penger, sier Klev.

– Dere er ikke opptatt av penger?

– Jeg sier ikke det. Man må ha stabil økonomi og forutsigbarhet. Men man blir ikke arkitekt for å tjene penger.

Fylkesanalyse: Kamp om plassen i Oslo (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene