Marit Røttingsnes Westlie forbereder en salat med rødkål. Videokameraet er på. Når Westlie er på «luften», er det som matbloggeren Fru Timian.

– Man kan få litt gørr. Det kommer særlig fra «men-damer». Da snakker jeg ikke om det maskuline ordet med to n-er. Dette er kvinner som sier «det er sikkert bra, meeeeen …»

Gründeren vet når hun går i minefeltet.

Gjennom sosiale medier og matbloggen Fru Timian har Marit Røttingsnes Westlie skapt en millionbutikk.
Gjennom sosiale medier og matbloggen Fru Timian har Marit Røttingsnes Westlie skapt en millionbutikk. (Foto: Petter Berntsen)

– Det verste man kan gjøre, er å prøve seg på en tradisjonsoppskrift. Man kan jo fornærme noen dersom man eksempelvis ikke bruker eggeplomme når noen mener det.

For ti år siden etablerte hun selskapet Fru Timian. For andre gang er hennes selskap gaselle. Som blogger og influenser har Westlie skapt produktet Fru Timian og tilført Rakkestad tre nye arbeidsplasser.

Siden 2018 har selskapet Fru Timian økt omsetningen fra 1,8 millioner i 2018 til 4,5 millioner i fjor.

– I år regner jeg med at omsetningen ender på rundt 5,4 millioner kroner, sier Westlie.

Hun har ikke satt noen begrensninger på hvor mye hun kan omsette for.

– Men vi må oppgradere nettbutikken. Den er bare så 2015. På nyåret får vi en helt ny webdesign.

Fulgte opp sine råd

52-åringen er utdannet sivil markedsfører fra Norges Markedshøyskole og har blant annet vært salgs- og opplagssjef i Vårt Land og bygget opp en avdeling i avishuset med telefonsalg. Da hun flyttet fra Oslo til mannens hjemsted i Rakkestad, sa Westlie opp jobben i avisen.

Etter å ha prøvd seg som lærer på videregående uten hell, ble hun leder av Sivas-prosjekt «kvinnovasjon» for Østfold og Follo for støtte til kompetanseheving, mentorordninger og nettverk for kvinnelige gründermiljøer.

– I prosjektet ble det understreket at dersom man skulle lykkes, måtte man gå helt inn for det.

Så gjorde Westlie det hun selv fremmet – og ble selv gründer.

Som Fru Timian har Marit Røttingsnes Westlie 66.700 følgere på Instagram, og nesten like mange på Facebook og rundt 11.000 på Tiktok.
Som Fru Timian har Marit Røttingsnes Westlie 66.700 følgere på Instagram, og nesten like mange på Facebook og rundt 11.000 på Tiktok. (Foto: Petter Berntsen)

– Jeg har alltid vært glad i å lage mat, og startet med matspalter. Solgte inn faste spalter til 10–12 aviser under mitt eget navn, mens mannen min tok bilder.

Matspalter ble til bøker. Så ble spaltene til matblogg.

Som Fru Timian har hun 66.700 følgere på Instagram, nesten like mange på Facebook og rundt 11.000 på Tiktok.

– Og jeg har 20.000 som abonnerer på mine nyhetsbrev, sier Westlie.

Blogger på lønnsomhetstoppen

I flere år har det vært en bølge av influensere som har brukt sosiale medier som sin lekegrind, men det er bare et fåtall som har klart å gjøre det til et levebrød over tid.

Gaselle-kåringen viser hvem som har lykkes med å bygge et lønnsomt vekstselskap.

Forretningsmodellene varierer fra person til person. Noen blir sponset for å pushe klær og rabattkoder. Andre har lukrative tv-oppdrag eller gir ut bøker. Fru Timians inntekter er derimot drevet opp av produktsalg.

Isabel Raad tjente 6,6 millioner kroner i fjor.
Isabel Raad tjente 6,6 millioner kroner i fjor. (Foto: Espen Solli/TV 2/NTB)

Isabel Raad, med 345.000 følgere på Instagram, har klart å bygge et selskap som er blant de mest lønnsomme i årets Gaselle-kåring, med en resultatmargin på 62 prosent. I fjor dro 28-åringen inn 6,6 millioner i selskapet og satt igjen med et overskudd på 4,1 millioner kroner før skatt.

Morten Hegseth Riibers selskap Moheri hadde inntekter på 7,3 millioner kroner i fjor.
Morten Hegseth Riibers selskap Moheri hadde inntekter på 7,3 millioner kroner i fjor. (Foto: Helene Kjærgaard/TV 2/NTB)

Også Morten Hegseth Riiber, med 157.000 følgere på Instagram, ligger i toppsjiktet på lønnsomhet i årets Gaselle-kåring. Selskapet hans Moheri hadde inntekter på 7,3 millioner kroner og et overskudd på 4,6. Hegseth Riiber har flere tv-opptredener og er en del av stallen til Schibsteds Max Social.

Linni Meister hadde inntekter på 2,2 millioner kroner i fjor.
Linni Meister hadde inntekter på 2,2 millioner kroner i fjor. (Foto: Helene Kjærgaard/TV 2/NTB)

Linni Meister (144.000 Instagram-følgere) hadde inntekter på 2,2 millioner kroner i fjor. 32-åringen er også inne på gasellelistene.

Tale Maria Krohn, kjent som Helsesista.
Tale Maria Krohn, kjent som Helsesista. (Foto: Heiko Junge/NTB)

Både Helsesista Tale Maria Krohn og Funkygine Jørgine Vasstrand (33) hadde fallende inntekter i sine selskaper i fjor. Begge har maksimert inntektene med boksalg gjennom egen nettbutikk, men ingen av dem kvalifiserer til å bli Gaselle.

Funkygine har samlet 661.000 Instagram-følgere og hatt samlede overskudd på nesten 20 millioner kroner de siste årene.

Krydrer økonomien

Fra sitt studio i Rakkestad i gamle Østfold sendes alt innhold gratis til følgere og abonnenter. Mannen hennes er fotograf og pleier å stå bak kameraet.

– I min bransje kan man ikke ta betalt for det man legger ut. Mine følgere er vant med å få ting gratis, sier Westlie.

Hun klarer likevel å høste inn penger, selv om hun ikke tar betalt for det hun sender ut.

– Jeg inngår samarbeid med aktører med mine matblogger. Nylig utførte jeg en jobb for Godfisk.no gjennom Norges sjømatråd. Målet var å inspirere familier til å ha mer enn én fiskemiddag i uken. Jeg laget tre forskjellige fiskeoppskrifter på bloggen, og besøkte en familie og sjekket hva barna likte aller best. Den ene ungen likte i utgangspunktet ikke fisk i det hele tatt, mens syntes rettene var gode. Det var jo gøy.

Gründeren er med i stallen til Aller Social Club.

– De står nå for det kommersielle salget. Gjennom dem fikk jeg avtalen med Norges sjømatråd.

Men det hun tjener mest på er noe helt annet.

– Krydder, sier Westlie.

For noen år siden kom hun i kontakt med det Orkla-eide selskapet Arne B. Corneliussen, som er storleverandør av ingredienser til bakerier og annen næringsmiddelindustri.

Salg av forskjellige krydderblandinger står for nesten 80 prosent av inntektene til Fru Timian.
Salg av forskjellige krydderblandinger står for nesten 80 prosent av inntektene til Fru Timian. (Foto: Petter Berntsen)

– Da skjønte jeg at jeg kunne lage min egen krydderserie. Jeg testet blandinger på kjøkkenet og fant frem til nye kryddermikser. Nå bestiller jeg store sekker, som oftest mellom 150 og 200 kilo, av de ulike blandingene om gangen.

Rommet bak studioet har fått navnet «krydderiet» hvor krydder fylles på flasker, bokser og etiketter settes på.

– Bare i år selger jeg mellom 45.000 og 46.000 krydderflasker og har nesten 140 frittstående forhandlere i Norge.

Ikke alle influensere og bloggere har investert i en etikettmaskin for å håndtere etterspørselen.

– Jeg har kjøpt en til 400.000. I fjor utgjorde kryddersalget nesten 80 prosent av vår omsetning. Resten kommer fra bloggsamarbeid og foredrag.

Produksjonsmedarbeider Anette Syversen i Fru Timian, gjør klar etikettemaskinen for bruk.
Produksjonsmedarbeider Anette Syversen i Fru Timian, gjør klar etikettemaskinen for bruk. (Foto: Petter Berntsen)

I «krydderiet» står paller som skal sendes.

– Vi har nylig sendt ut 3000 julegaver av krydderprodukter til en bedrift.

Salget får ekstra boom når produktene omtales i riksmedier.

– I fjor ble vårt buljongprodukt anbefalt på TV 2- programmet God Morgen Norge. Samme dag solgte vi for 20.000 kroner av det produktet i vår nettbutikk.

På tv er Westlie blitt brukt som dommer i blindtesting av mat. I år ble ribber og pinnekjøtt bedømt på TV 2.

– Jeg får ingenting for å stille opp i fjernsynskanalene, utenom kjøregodtgjørelse. Det er ren markedsføring.

Men det har en bakside når Westlie kritiserer enkelte produkter. Og i år spyttet hun ut maten i pinnekjøtt-testen.

– Det var så salt og så fælt. Jeg fikk jo nesten drapstrusler av det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.