Betongentreprenør Ivar Kleven as er en av Finnmarks raskeste gaseller med en samlet vekst på 430 prosent siste tre år. I den sterke vekstperioden har bedriften håndtert betongoppdrag over hele Troms og Finnmark – hovedsakelig broer, tunneler og småkraftverk.

Nye eiere inn
Men veksten har også sin pris. Det har blitt mer kontorarbeid enn sjefen liker.

– Jeg liker å jobbe ute og hater kontorjobb.

Derfor har han tatt grep. To nye eiere er på vei inn. Arbeidsklærne har allerede fått det nye bedriftsnavnet HAK Entreprenør klistret på.

– Da får noen andre ta seg av kontorarbeidet.

Vi drar ut av Alta, forbi veibygging med fem broer og tre tunneler på den øde strekningen Hjemmeluft – Møllenes, forbi enda mer brobygging og veiutbedring i Talvik og forbi avsidesliggende Tappeluft – som betyr «Drapsbukta», ifølge den lokale reiselivsbedriften.

Solgløtt erstattes av regn som hamrer mot biltaket.

 

Vanskelige forhold
Etter 1,5 timer er vi nesten ytterst mot Lopphavet. Det svarte hullet inn i fjellet er det Loppa-ordfører Jan-Eirik Jensen beskriver som «Norges verste tunnel» – den over fire kilometer lange og «skumle» Øksfjordtunnelen.

Det er smalt i tunnelen. Mørkt. Vinterstid henger meterlange istapper i taket. Vannet sildrer, fryser og gir store issvuller i veibanen. Ifjor ble tunnelen utbedret med møteplasser og frostsikring for 30 millioner kroner.

 

Bang!
På andre siden er det stupbratte fjell, en smal veibane og så et nytt stup mot fjorden.

Bang! Det dirrer i bakken under oss. Steinspruten står. Svartgrå steinrøyk velter opp.

Fjell sprenges unna for å gjøre veien bredere.

Det er Ivar Kleven as som er hovedentreprenør, mens underentreprenør Robertsen og Slotnes fra Skjervøy tar seg av sprengladningene.

Jeg liker å jobbe ute og hater kontorjobb Ivar Kleven, betongentreprenør

Matpause. Det spøkes om nervesvake og drikkfeldige sprengbaser på utpust mellom en munnfull med nugatti-brødskive, en kjeft kaffe og tett tobakksrøyking. Selv de mest hardbarkede kollegene må innimellom åpne vinduet for å gispe etter luft.

Vel ute i frisk sjøluft er det tilbake til presisjonsjobbing. Ivar Kleven har tatt med seg lang erf#229 fra Veidekke til firmaet han startet i 2005. På cv-en står blant annet storprosjekter som Opera-bygget og Melkøya-anlegget. Den er denne kompetansen som har gitt ham storoppdraget med skredsikring av Øksfjordtunnelen.

Kleven bruker spakene i styrehuset på heisekranen og lirker et langt rør, fylt med strekkstag av jern, inn i fjellveggen. Senere skal sement fylles inn. Fjellforankringen skal igjen være feste for et 70 meter langt skredoverbygg i betong utenfor tunnelen. Pris: 22 millioner kroner.

– Det er dette som er vårt fortrinn. Jeg vet ikke om noen andre lokale bedrifter i Troms og Finnmark som driver med slik injeksjon, det skjer mest hos de store entreprenørene sørpå, sier Kleven.

Fylkesvinneren: Datanull gjør it-suksess
Tabell:
Fylkesprofilen: - Finnmarkinger er ikke særlig til gründere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les alt om gasellene