Skjult videofilming, spaning og lydopptak er blant metodene som brukes av 23 tidligere politifolk ansatt i Gjensidige for å avdekke forsikringssvindel, skriver Dagens Næringsliv.

Datatilsynet slakter metodebruken der Gjensidige blant annet spaner på folk, søker på nett og innhenter informasjon.

– De tenker «hva er nødvendig her?», og gir seg selv tillatelser. De gjør som de vil, sier seniorrådgiver Cecilie Rønnevik i Datatilsynet til DN.

Knusende rapport
I Datatilsynets knusende rapport etter et stedlig tilsyn i mai beskrives metodene Gjensidige bruker slik:

«Opplysninger en mann oppga på Facebook var utgangspunktet da Gjensidige igangsatte overvåkning av en forsikringstager som hadde fått utbetalt forsikring for å ha blitt arbeidsufør.»

Over to dager registrerte og filmet forsikringsselskapet mannens minste bevegelser i og utenfor hjemmet, hans besøk i butikken, hvem som kom og forlot boligen, registrerte bilnummer, og hvem han var sammen med.

«2 poser er gule, formentlig fra COOP Prix».

Det ble foretatt filming av hans to besøk i butikken. «En lys, blond kvinne med hestehale», fremgår det av Datatilsynets rapport.

Truer med å trekke tilbake konsesjonen
«Et foreldrepar innkalt til samtale om barnets helsetilstand før forsikringsavtale ble inngått, blir vurdert uten at foreldrene får anledning til å imøtegå subjektive vurderinger, og er dermed avskåret fra å oppklare misforståelser eller feil.»

Tilsynet vil trekke tilbake konsesjonen forsikringsselskapet har fått dersom det ikke retter opp de forholdene som det pekes på.

Datatilsynet sår i rapporten sterk tvil om Gjensidiges konsesjon omfatter rett til å drive utredningsvirksomhet uten samtykke fra dem som overvåkes.

«Datatilsynet vil bemerke at særlig skjult observasjon og skjult lydopptak medfører et betydelig inngrep i personvernet til den som observeres, og at det derfor kan stilles spørsmål ved om dette er tiltak som overhode kan gjennomføres uten klar hjemmel i lov», skriver tilsynet i rapporten.

- Vi mener vi har lov til å gjøre dette; å observere hva folk gjør. Hvordan vi håndterer dette internt - om vi sletter i tide, og så videre - er slikt vi må se på, sier informasjonsdirektør Øyvind Thorsen i Gjensidige Forsikring til Dagens Næringsliv.

Ifølge Gjensidige avslørte selskapet ifjor 1500 tilfeller av forsikringssvindel som beløp seg til 280 millioner kroner.

Les også: Gjensidige refses for håndtering av personopplysninger


- Vi går svært langt for å oppklare mistenkelige saker
(2011)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.