Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Styreleder Dennis Vareide er fornøyd med 2015-resultatet til Prebz og Dennis. T.h. Preben Fjell. Foto: Hampus Lundgren
Styreleder Dennis Vareide er fornøyd med 2015-resultatet til Prebz og Dennis. T.h. Preben Fjell. Foto: Hampus Lundgren les mer

Youtube-stjernene tar 50.000 kroner for et kjøpesenterbesøk og omsetter for 2,7 mill.

Nå blir det nett-tv-program og enda flere kjøpesentre for Prebz og Dennis.

Rakkerfilm AS

- Aksjeselskapet til Youtube-suksessen Prebz Og Dennis. Dennis Vareide er styreleder og daglig leder og eier 60 prosent av aksjene i selskapet. Preben Fjell og Ruben Vareide eier 20 prosent hver.

- Kanalen Prebz Og Dennis har 190.000 abonnenter på Youtube. Dennis Vareides hadde tidligere en egen Youtube-kanal, der han la ut spillvideoer på engelsk. Den har nesten 400.000 abonnenter, men har vært inaktiv etter de siste årene.

- Videoene til Prebz Og Dennis er sett mer enn 110 millioner ganger på Youtube.

Vis mer
– Vi er unge menn, og det har vært mye bilag, men nå har vi fått ordnet alt, sier Youtube-stjernen Dennis Vareide (26) til DN.

Vareide er en del av Youtube-kanalen Prebz Og Dennis, der også Preben T. Fjell (25) (Prebz), Vareides bror Ruben Vareide (25) og Sondre Mogård (24) er faste innslag.

Prebz Og Dennis har vokst seg store på å filme seg selv mens man gjør sketsjer eller spiller ulike dataspill, og er blant Norges mest populære youtubere, noe som også reflekteres i deres aksjeselskaps årsregnskap for 2015.

Selskapet Rakkerfilm, som ble etablert i januar 2014, omsatte for 2,7 millioner kroner ifjor, med et årsresultat på 400.000 kroner.

Med det klarer selskapet det mange unge gründerselskaper ikke klarer - å gå i pluss fra år én og to.

Rakkerfilm AS - i mill. kroner 2015 2014 Endring
Driftsinntekter 2,7 0,8 237,5 %
Driftsresultat 0,5 0,02 2400 %
Resultat før skatt 0,5 0,02 2400 %

– Det ble mer enn vi trodde. Det har vært nonstop jobb. Vi gjør fremdeles ikke dette for å bli rike, det var ikke det vi planla da vi startet med Youtube. Vi kunne godt ha tjent mye mer og vært grådigere, men det viktigste er å kose oss. Så er det en stor bonus å tjene litt penger, sier Dennis Vareide.

– Grei sum

Inntektene til Rakkerfilm kommer fra Youtube-reklame, sponsoravtaler, foredrag og møter med fansen på stappfulle kjøpesentre rundt omkring i Norge.

– Da tar vi en grei sum for å komme, sier Vareide.

DN har tidligere skrevet om hvordan norske Youtube-stjerner tar titusener for å gjøre show rundt omkring på kjøpesentre i Norge.

Da Prebz Og Dennis besøkte Sartor storsenter på Sotra i Hordaland tidligere i år, var prisen kjøpesenteret måtte ut med for en halv times sceneshow og et par timer med autografsigneringer 50.000 kroner. I tillegg kommer reisekostnader.

 

– Det er blitt et betydelig større trykk nå enn før, og vi er i en posisjon der vi kan velge og vrake mellom hva vi ønsker å gjøre. Vi har også lært oss markedet mer, og tar litt mer penger nå enn tidligere, sier Vareide.

Et typisk sponsoroppdrag kan for eksempel være for mat- eller spillprodukter. I forbindelse med premieren på filmen «Deadpool» i vår, lagde Rakkerfilm sponset reklame for filmen i form av en parodi. Den er nå sett av 153.000 på Youtube.

Les også: Bruker sommeren på Youtube-skole

– Hardt arbeid

– Det er ikke sånn at vi bare sitter på rommene våre og spiller. Vi har prioritert hardt arbeid og mistet mye fritid. En vanlig arbeidsdag er gjerne fra ni til ni på kvelden, og mange lørdager og søndager, sier Vareide.

I høst kommer selskapet med en ny nett-tv-serie som er spilt inn for TV3 play. I tillegg forteller Vareide at planen er å sette trykk på Youtube-produksjonen igjen, i tillegg til å dra «land og strand» rundt på kjøpesentre.

– Det har vært litt labert på Youtube i vår, så det blir mye arbeid med kanalen der i høst. I tillegg har vi noen større prosjekter på gang som jeg foreløpig ikke kan si så mye om, sier Vareide.

 Ifølge Vareide, er Rakkerfilm allerede nær ved å passere fjorårets omsetning.

Les også: Sponsorene kaster seg over Joachim (23)

– Utviklet seg

Norgessjef Marie-Louise Alvær i Youtube-nettverket United Screens, som er konkurrenter av nettverket Splay, som PrebzogDennis er en del av, sier at PrebzOgDennis var de aller første Youtube-stjernene i Norge.

– De bygget opp kunnskap tidlig, hadde veldig mange abonnenter og mange visninger før andre. Det har gjort at annonsørene har hevet seg først på dem, sier Alvær.

Les også: Fra 0 til 54 millioner på tre år: Disse tallene bør bekymre tv-kanalene mer enn zombier

Hun legger til at det nå har begynt å komme langt flere Youtube-personligheter og genre, og derfor større og mer valgfrihet for annonsørene.

– Men de som var tidlig ute – Noobwork og Prebz Og Dennis, har utviklet kanalene sine og gjør mer enn bare gamingvideoer. Det åpner for flere videoer som integrerer merkevarer, sier Alvær.

Les også: Master i finans, mester på Youtube

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter