For 10 år siden hadde du en hverdag uten smarttelefon og nettbrett, det fantes ikke noe Facebook, Instagram og Snapchat. Telefonen ble brukt til å sende tekstmeldinger og ringe.

Er du gammel nok til å huske lyden av et modem, synes du kanskje at utviklingen har gått litt vel raskt. Om noen år kan du lese nyheter via din armbåndsklokke, eller kanskje du har et par googlebriller.

Digital revolusjon

- Software is eating the world, sa Marc Andreessen i 2011, en av pionerene i Silicon Valley som startet en av de aller første nettleserne, Netscape, tidlig på 90-tallet.
Silicon Valley har produsert innovasjoner på rad og rekke. Noen er disruptive, det vil si at de fungerer så bra at de erobrer hele markeder, endrer spillereglene og økonomien, og gjør eksisterende aktører overflødige.
- Mediehistorien er full av endringer og nyvinninger. Da tv’en kom, spådde mange av det var slutten på kinoen. I stedet ser vi at nye og gamle medier eksisterer som sammen, ved siden av hverandre. Radio er et gammelt medium, og vi hører fortsatt på radio, men også på podcaster. I stedet for å snakke om en revolusjon, kan vi godt si det er en transformasjon, sier medieforsker Bente Kalsnes ved UiO.
En tendens i USA er at profilerte mediefolk hopper av tradisjonelle medier for å jobbe i uavhengige digitale flater


Innovasjon

Teknodingsene har invadert privatsfæren. Nå står industri og vareproduksjon for tur. I Tyskland snakker man om ”Industri 4.0”, og ”smart factories” med bruk av roboter og automatisering – som forskerne spår er neste skritt i digitaliseringen de neste 20-30 år.Tesla lager alle sine biler ved hjelp av roboter.

Forskningsleder Gaute Knutstad ved Sintef mener at norsk industri også må ta innover seg at digitalisering er noe av nøkkelen for å være konkurransedyktig i fremtiden.

-  Det er grunn til bekymring at Norge ikke har en omforent, nasjonal strategi for industrien. Det er nødvendig for at norsk industri skal være robust og konkurransedyktig, sier Knutstad og nevner Plasto, Ekornes, Benteler og GKN Aerospace som eksempler på norske bedrifter som er innovative i automatisering og digital implementering.


Her er noen av de mest innflytelsesrike digitalgründerne:

Elon Musk (43)- PayPal, Tesla og SpaceX
Musk er blitt kalt innovasjonens Iron Man og Silicon Valleys it-boy. Emigranten fra Sør-Afrika lærte seg dataprogrammering på egen hånd som 12-åring. Han ble senere amerikansk statsborger og hoppet av doktorgraden på Stanford for å grunnlegge PayPal i 1998. Fire år senere ble PayPal kjøpt opp av eBay for 1,5 milliarder dollar. Musk gikk inn som investor i Tesla Motors i 2004, ett år etter oppstarten. Mange ville plutselig kjøre el-bil da Musk lanserte den elektriske luksusbilen Tesla S i 2012. I 2013 var Tesla det 20. mest solgte bilmerket i Norge. Tesla leverte i alt nesten 23.000 personbiler i 2013. Musks neste uttalte prosjekt er å kolonisere Mars via SpaceX.
Musk har fem sønner med ekskona.


Larry Page (41) og Sergej Brin (41) - Google
Ideen med Google var opprinnelig et forskningsarbeid ved Stanford, skrevet av de to doktorgradsstudentene Larry Page og Sergej Brin. Google skulle ”produsere bedre søkeresultater enn eksisterende systemer”, og nøkkelen var algoritmen PageRank, som de senere tok patent på. Algoritmen vektet sider etter popularitet og sorterte ut irrelevante treff, og Google ble raskt den mest brukte søkemotoren på starten av 2000-tallet. MIT Technology Report lister Google som et av verdens tre smarteste selskaper i 2014. Google Maps er en av verdens mest populære apper.


Steve Jobs (1955-2011) - Apple
Apple ble grunnlagt i Steve Jobs’ fosterforeldres garasje i 1976. I 1984 introduserte Jobs Macintosh. Det var den første datamaskinen som tilbød et grafisk brukergrensesnitt og det karakteristiske operativsystemet med mapper og ikoner. Lenge var Mac’en foretrukket arbeidsverktøy for profesjonelle designere. I 1997 var Apple på vei mot konkurs, og Bill Gates’ Microsoft dominerte markedet. Jobs og hans designteam introduserte iMac, som ble en umiddelbar suksess. iMacen hadde to fordeler, ifølge en artikkel i TIME: Den startet av seg selv, helt uten kommandoer og kompliserte innstillinger. Og: Den så bra ut. Siden har det kommet en lang rekke i-dingser fra Apple: iPod (2001), iPhone (2007) og iPad (2010). Ifølge magasinet Time, er iPad verdens 5. mest solgte produkt.


Jeff Bezos (50) - Amazon
Bezos er mannen som fant ut hvordan man kan selge bøker på internett. I 1994 forlot han en godt betalt hedgefondjobb, etter å ha sett muligheten til å tjene penger på det da relativt lite utbredte world wide web. I løpet av en kjøretur fra Seattle til New York hadde han klekket ut ideen om Amazon – som nå er verdens største nettbokhandel. Bezos mest kjente utsagn: ”Vil jeg angre på at jeg forlot Wall Street? Nei. Vil jeg angre på at jeg misset starten av internett? Ja”.


Mark Zuckerberg (30): Facebook
Mark Zuckerberg oppfant ”Zucknet” som 12-åring, et enkelt messengersystem som familien Zuckerberg  tok i bruk hjemme for å kommunisere mellom etasjene. Som Harvard-student grunnla Zuckerberg og 3 andre det sosiale nettverket Facebook - en digital årbok for studenter. I 2006 var 12 millioner studenter på Facebook, og samme år ble nettverket åpnet for alle. Ifølge egne tall har Facebook 1,3 milliarder aktive brukere. Zuckerberg er en av verdens yngste milliardærer.


Marc Andreessen (43): Netscape
Andreessen er av pionérene i web 1.0. Som informatikkstudent tidlig i 20-årene utviklet han nettleserne Netscape Navigator og Mosaic, som ble noen av de første internasjonale nettleserne. I Silicon Valley snakker man om både første og andre browserkrig på nittitallet, og Netscape overlevde ikke. Men Andreessen fikk til smør på brødskiven da nettgiganten AOL kjøpte Netscape i 1998. Siden har han vært en av de mest innflytelsesrike investorene gjennom ventureselskapet Andreessen Horowitz. Han så tidlig potensialet i Facebook, Skype, Twitter - og i år investerte han i Buzzfeed. Det meste han har tatt i blir til gull, og derfor er han på andreplass på Forbes såkalte Midas-liste.

Jack Ma (50) – Alibaba
Da Alibaba gikk på børs i september i år, var markedsverdien større enn Facebook og Amazon til sammen. Den kinesiske netthandelgiganten ble startet av Jack Ma i 1999. Ma er egentlig ingen Silicon Valley-innovatør. Hjemme i Kina var han en urokråke som trengte tre forsøk på å komme inn på lærerskolen. I 1995 hadde han knapt sett en datamaskin, og hans første internettprosjekt, China Yellow Pages, floppet fordi det knapt var internettbrukere i Kina i 1995. Jack Ma er i dag Kinas rikeste mann.  Les om Jack Ma i Magasinet lørdag "Nettgambleren"

 

Jonah Peretti (40) – Buzzfeed
Viral-guruen Jonah Peretti var en av medgründerne av Huffington Post, som han forlot i 2011. Buzzfeed startet han allerede i 2006 og kalte det ”internetts popularitetskonkurranse”. Buzzfeed, som blant annet er blitt store på å distribuere komiske kattebilder, gir tradisjonsrike mediehus konkurranse. Buzzfeed er kjent for særegne titler, som ”17 facts you won’t believe is true”.
 

Nathan Blecharczyk (30) – Airbnb
Hotellbransjen skvises av vanlige folk som leier ut gutterommet eller kjellerstuen på Airbnb (Air-bed-and-breakfast). I 2008 bodde de tre studentene Brian Chesky, Joe Gebbia og Nathan Blecharczyk i kollektiv i San Francisco. De skjønte at de var på sporet av noe stort da de la ut tre luftmadrasser til leie på nettet – og ble nedringt. Fem år senere er Airbnb verdsatt til cirka 10 milliarder dollar og har gjort gründerne til noen av USAs yngste milliardærer. I september hadde tilsammen 20 millioner mennesker sjekket inn via Airbnb. – Vår definisjon av suksess var å kunne betale suppemiddager og egen husleie. Så tjente vi 4500 dollar i uken, og etter tre måneder gikk det som en rakett, sa Nathan Blecharczyk i et intervju med DN nylig.


Travis Kalanick (38) - Uber
Uber er en transportdelingstjeneste startet av Travis Kalanick i San Francisco i 2009. Uber-appen formidler kontakt mellom passasjerer og bileiere. Noen kaller det organisert pirattaxi, og innføringen i europeiske byer førte til protester fra taxinæringen. Uber hadde i september 2014 taxitjeneste i 200 byer i 45 land.

Jack Dorsey (38) – Twitter & Square
”Just setting up my twttr”, var den aller første tweeten som ble postet, den 21. mars 2006. Tvitreren var Jack Dorsey, mannen bak mikrobloggen Twitter. I juli 2014 hadde Twitter 270 millioner brukere. Dorsey har også skapt mobilbetalingstjenesten Square, som gjør det enkelt å betale med mobilen. Han har i likhet med mange andre Silicon Valley-gründere hoppet av studiene og tjent seg søkkrik på sosiale medier.

Drew Houston (29) - Dropbox
Houston var lei av full harddrive, å rote bort USB-pennen og drukne i email-vedlegg. Da kom han på ideen om skylagringstjenesten Dropbox, som gjør det enkelt å sende og lagre filer. Dropbox ble lansert i 2008. I 2013 hadde Dropbox 200 millioner brukere.

Evan Spiegel (24) - Snapchat
Snapchat var studentoppgaven som ble en megahit. Meldingstjenesten ble lansert i 2011, og var en videreutvikling av Evan Spiegels bacheloroppgave ved Stanford. En snap er en privat bilde- eller tekstmelding som ikke lagres. Nå sendes 700 millioner ”snaps” daglig, for det meste i USA. Gründeren varslet nylig at det snart vil komme reklame på Snapchat.


Daniel Ek (30)  - Spotify
Svensken søkte jobb hos Google i 1999, men fikk beskjed om å ”komme tilbake når han hadde fått seg en utdannelse”. Inspirert av Napster funderte han på en måte å strømme musikk lovlig gjennom samarbeid med musikkindustrien. Spotify tok form i 2006, og i 2014 oppga selskapet at det har 40 millioner brukere i 56 land. Forbes har kalt ham ”the most important man in music”.
 

Kevin Systrom (29) – Instagram
Sammen med Mike Krieger lanserte Kevin Systrom Instagram i San Francisco i oktober 2010. Bildedelingstjenesten med de populære retrofilterne hadde 100 millioner brukere i 2012, og gjorde det lett å skape digitale Kodak-moments. Instagram ble en av de raskest voksende digitalfenomenene noensinne. Systrom ble en søkkrik mann da Facebook kjøpte Instagram for en milliard dollar i 2012. Samme år søkte Kodak konkursbeskyttelse, fordi fotokjempen over lang tid hadde undervurdert digitaliseringen av bilder.


Kilder: CNBC, MIT Technology Report, Forbes, Der Spiegel, Vanity Fair, Wikipedia(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.