Norske kjeder som Nille og Europris var tidlig ute, og så fulgte et ras av svenske og danske kjeder som Biltema, Clas Ohlsson, Jula og TGR. 

Nå har den svenske billigkjeden Rusta for alvor kastet seg på i kampen. I fjor kunne kjeden skilte med en salgsvekst på 80 prosent i løpet av ett år – fra 316 til 567 millioner kroner. 

Nå skal antallet butikker økes betraktelig fra dagens 17.

– Vi skal opp i 40–50 butikker i løpet av tre år, sier salgssjef Carl Janzen.

Blitt mer akseptert 

Bransjen kalles bredt vareutvalg, og har i en årrekke vært blant de raskest voksende innen norsk detaljhandel.

– Kundene synes nå det er greit å handle i disse billigbutikkene, sier handelsekspert Reidar Mueller som er partner i VardeHartmark.

Mueller mener vi nå ser en selvforsterkende effekt innen bredt vareutvalg der flere nye kommer inn etter hvert som markedet vokser.

Regnskapstallene til Rusta er så langt ikke lagt frem. Mueller er fortsatt spent på hvilken lønnsomhet Rusta kan klare å oppnå.

– I en slik vekstperiode er det få som klarer god lønnsomhet.

Minner mest om Europris

Salgssjef Janzen tror Rusta vil klare å differensiere seg fra alle de andre billigkjedene innen bredt vareutvalg.

– Vi har mange overlappende kategorier med Biltema og Jula, men det er nok Europris vi har flest overlappende kategorier med, sier Janzen.

Janzen mener at mange av kategoriene appellerer både til nordmenn og svensker, og at mange kunder allerede kjenner kjeden fra grensehandel på steder som Nordby og Töckfors.

– Vi har funnet en posisjon med kategorier for hjemmet som rengjøring, kjøkkenartikler, småmøbler, helse og skjønnhet samt andre sesongvarer.

Treffer med feminin touch

Reidar Mueller tror Rusta kan ha truffet en nerve ved å rette seg mer mot hjemmet.

– Utviklingen og veksten for Rusta er solid, og er en bekreftelse på at konseptet treffer godt fordi de tilbyr noe mer og annerledes enn hovedkonkurrentene. De har differensiert seg ved å satse bredt og dypt mot hjemmet og produkter vi benytter i fritiden, og de appellerer trolig også mer til kvinnene enn mange av de andre lavpriskonseptene som retter seg mot menn.

Bransjen butikkhandel med bredt vareutvalg ellers har i snitt vokst langt mer enn annen handel, og det har vedvart over lang tid. 

Mueller forklarer bransjeveksten på denne måten:

  • Et stadig bredere og bedre totaltilbud innenfor bredt vareutvalg har bidratt til å ekspandere markedet og attrahere stadig flere kunde.
  • Flere av konseptene er de siste 3–5 årene oppgradert og modernisert som igjen har virket positivt på handelen fra eksisterende og nye kunder.
  • Folk flest er opptatt av å gjøre gode kjøp og spare penger ved å handle i billigbutikkene. Samtidig har vareutvalget i billigbutikkene blitt stadig bedre og oppfattet kvalitet er gjennomgående bra nok for folk flest til de fleste anledninger. Dette tilsier at markedet innenfor bredt vareutvalg vil fortsette å øke mer enn annen handel.

Jakter nye lokaler

Nå jobber kjeden med å etablere faste handlevaner.

– Mange kjenner oss fortsatt ikke. I Norge har kundene en frekvens på seks-åtte besøk i året, men målet er å få flere besøk etter hvert som kundene blir mer kjent med oss, sier Janzen.

I fjor hadde kjeden en sammenlignbar vekst på 4,1 prosent for de etablerte varehusene.

Rusta jakter fortsatt i lokaler i de største byene som sentralt i Oslo. Også lokale regionsentre som Mo i Rana som nå krysses av på kartet for nye butikker.

– Det er vanskelig å finne de riktige plasseringene på over 2000 kvadratmeter og parkering, forteller Rusta-toppen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.