«Akkurat nå er det mange kunder som ønsker å gjøre et kupp hos oss og vi jobber på spreng med å få unna køen. Vi sender deg til elkjop.no så snart vi har mulighet. Takk for at du venter. Dersom det er veldig mange som forsøker å gjennomføre handelen samtidig så kan du oppleve å havne i flere køer,» skriver Elkjøp på sine nettsider.

– Vi har opplevd en ekstrem trafikk inn til nettsidene våre. For å sikre at ikke nettsiden går ned har vi plassert kundene våre i ventekø. Vi hadde over 120.000 kunder inne på siden samtidig, noe som skapte kapasitetsproblemer, skriver Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en epost til DN.

Da DN forsøkte å komme inn på nettsiden like etter klokken 22.00 torsdag, var beskjeden at man kunne forvente å være inn på websiden om «mer enn en time».

Sinte kunder

I kommentarfeltet på Facebook-tråden delte flere av kundene sin frustrasjon torsdag. Klagene fortsatte å renne inn:

«Rett og slett pinlig og patetisk!»

«Elendig kupp, elendig opplegg på hjemmesiden …»

Køen på Elkjøps nettsider minket i de tidlige morgentimene fredag, men klokken 09.10 var den oppe i 43 minutter. Klokken 15.30 fikk kunder beskjed om at køen var 11–12 minutter.

Tønnesen opplyser om at Elkjøp fortsatt jobber på spreng for å løse problemet og hjelpe kundene.

– Varene forsvinner jo ikke, så vi kommer til å fortsette med tilbudene til vi er tomme, sa han til DN fredag morgen.

Hvorfor problemet oppsto er fortsatt uklart. Tønnesen opplyser om at Elkjøp økte kapasiteten på nettsiden med mellom 30 og 40 prosent før Black Friday, nettopp fordi de ventet mer trafikk enn i fjor.

– Med en gang vi finner ut hva som skjer, vil vi slippe inn flere og flere. Det er uakseptabelt å ikke finne problemet, så vi jobber så fort vi kan for at alle skal få det de ønsker seg.

«Det hadde vi klart»

Power har registrert problemene hos konkurrenten.

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power Norden opplyser om at de på det meste har hatt rundt 90.000 kunder innom. Han forhørte seg med it-avdelingen om Powers nettbutikk kunne håndtert samme trafikk som Elkjøp har hatt.

– De sier at det hadde vi klart. Vi håper på å komme dit at vi har så mange kunder innom samtidig, det er drømmen, sier Blomseth.

Han forteller om en god økning på salg og trafikk fra i fjor.

– Vi hadde en liten utfordring med kapasitet for noen år siden, men siden har vi ikke hatt noen problemer. Nå er kapasiteten god, trafikken har vært fantastisk. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Nå får du «Black Friday»-tilbud på alt fra dop til falske id-papirer
DNs Kjetil Wiedswang forteller deg det du må vite om «årets dystreste eventyr»
02:10
Publisert: