Mange nettbutikker tilbyr gratis retur av varer, noe som kan by på hodebry. I forrige uke skrev DN om at svenske Boozt.com har sett seg nødt til å sette kunder som returnerer for mye på pause.

Kunder som returnerer over 90 prosent av varene de kjøper gjennom nettbutikken, blir blokkert fra å handle over en periode.

Det er likevel lite som tyder på at nettbutikkene her til lands er villige til å ta dette steget, men noen reduserer godene for returglade kunder.

Saken fortsetter under videoen.

200.000 nye pakker hver dag. Nå hoper det seg opp: – Noen butikker setter ut svære containere
Det hoper seg opp i butikkene når 200.000 pakker havner i Post i Butikk hver dag.
01:32
Publisert:

Har stor respekt for angrerett

Norges største rendyrkede nettbutikk, Komplett, har så langt aldri blokkert kunder fra å handle på sine nettsider.

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef for Komplett
Kristin Hovland, kommunikasjonssjef for Komplett (Foto: Komplett/Morten Rakke)

– Vår returandel som ligger på rundt 2,5 prosent oppfatter vi som normal drift innenfor vårt segment. Retten til å angre har vi stor respekt for, skriver Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett, i en mail til DN.

2,5 prosent i returandel er marginalt sammenlignet med kleskjeder på nett, som kan oppleve opptil 50 prosent returandel.

Kles- og motebutikken Floyd, som har en egen nettgren av kjeden, sier de ikke vurderer å sette kunder på pause.

– Det er uaktuelt for oss. Vi har tro på blant annet gode produktbilder og tekster, veiledende svar på spørsmål til kundeservice og en forståelsesfull holdning til at klær og sko må prøves og kjennes bra på før en kunde ønsker å beholde varen, skriver Guro Forseth Smith i Floyd.

De to elektronikkjedene Elkjøp og Power forteller begge at målet er å få kunder til butikkene for å sørge for at folk kjøper riktig første gang.

Begge kjedene er bevisste på kunder som misbruker returretten.

– Om det er kunder som returnerer for mange varer over kort tid, forbeholder vi oss retten til å ta bort returretten om vi anser at fordelen blir misbrukt, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

God butikk å levere pakker

Effektive hjemleveringsløsninger er ett av de viktigste konkurranseelementene i den raskt voksende netthandelen. I takt med volumøkningene er også den siste mila hjem til kundene blitt bedre butikk.

Flere selskaper hiver seg på trenden og tungvekterne Posten/Bring, PostNord og Schibsteds Helt hjem dominerer markedet med sine landsdekkende nettverk. Alle disse har milliardomsetning.

I tillegg eier Schibsted selskapet Svosj, som er søsterselskapet til Helt hjem. Svosj er en abonnementstjeneste som tilbyr fri frakt fra ulike nettbutikker – deriblant Boozt, mens Helt hjem gjennomfører selve leveringen.

Administrerende direktør Ådne Skjelstad i Schibsted-eide Svosj.
Administrerende direktør Ådne Skjelstad i Schibsted-eide Svosj. (Foto: Knut Egil Wang)

– Jeg er helt sikker på at det diskuteres mye og ofte hvordan andelen returer kan reduseres. Dette både ut ifra et miljøperspektiv, men også et kostnadsperspektiv, naturligvis, skriver daglig leder i Svosj, Ådne Skjelstad til DN.

Han påpeker likevel at det må være opp til nettbutikkene å se på tiltak som sanksjonerer kunder som returnerer mye, og at Svosj ikke har noen planer om dette.

«Ligner ikke grisen»

Tidligere i høst skrev DN at nesten halvparten av klær som handles på nett blir returnert.

Da viste tall fra Posten/Bring, som er blant de store dør til dør-transportørene, at 40 prosent av klærne blir returnert. Gjennomsnittet for alle bransjer er 27 prosent retur.

Ingun Grimstad Klepp, forsker i teknologi og bærekraft ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo, mener returandelen er skyhøy og svært lite bærekraftig.

– Den høye returandelen er helt hinsides. Dette gir både enorme transportkostnader og en emballasjebruk som er totalt unødvendig og svært miljøfiendtlig. Mengden papp og plast som brukes ligner ikke grisen.

Det er likevel lite som tyder på at bransjen er klar for å sette returkundene på pause fra handel i nettbutikkene for å minke returene.

Økt varetransport

Miljøaspektet i motebransjen er ikke ny her til lands. Ordskiftet handler ofte om miljøvennlige løsninger, og både forbrukere og produsenter ser mot grønnere løsninger.

I vår gikk Danske Bank ut og advarte om økt varetransport og dieselforbruk som følge av returnering.

– Jeg handler i fysiske butikker og litt på nett. Bevisstheten om de miljømessige sidene ved frakten av varer er klart økt, dette sa bærekraftsansvarlig, Kristin Valen Kvåle i Danske Bank Norge.

Økt netthandel medfører økt bruk av fossilt brensel.

– I Norge ser vi resultatet av den økte pakketransporten. Dieselforbruket har de siste ti til 15 årene steget kraftig i Norge. Mye av dette er mindre lastebiler som transporterer varer, sa Kvåle.

Virke har spådd en kraftig vekst i netthandelen med en økning på 368 prosent fra 2017 til 2030 – fra 38 milliarder til 178 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.