I nærmere 20 år har han solgt dagligvarer på nettet gjennom varemerket Rett Hjem. Nå er det over for Per Andreas Juells Rett Hjem Norge.

I løpet av de siste par årene er denne delen av dagligvaremarkedet snudd på hodet med nye aktører som Marked.no og Kolonial.no.

– De nye aktørene har vært med på å ødelegge en god butikk. Hele grunnlaget er borte. Det er vemodig, trist og urettferdig. Slik er livet, sier Andreas Juell.

 Alle dagligvareaktørene på nett har til felles at de ikke tjener penger, delvis på grunn av prispress og delvis på grunn av høye distribusjonskostnader ut til kundene.

– Vi kunne ikke fortsette, sier Juell.

Konkurstruet

Nå forhandler Rett Hjem Norge med kreditorer for å unngå konkurs. Selve nettbutikken til Rett Hjem er nå overtatt av «Helt opplagt på jobben» som eies av Euromiljø-konsernet og Ole Anders Aagaard. Konseptet er tilpasset og drives videre samkjørt med annen virksomhet i konsernet.

Juell er kritisk til hvordan nye aktører som Kolonial.no og Marked.no får ødelegge markedet mens de driver med løpende underskudd.

– Vi har drevet god forretning i mange år, helt til vi fikk konkurrenter som ikke er avhengig av å tjene penger. Det vil aldri være mulig å tjene penger med de prisene, sier han.

Han understreker at han ikke er mot konkurranse.

– Vanlig konkurranse er bare sunt, men i dette tilfellet spiller det ingen rolle hva man gjør. Det ville uansett ikke vært mulig for noen å tjene penger med dagens prisnivå, uansett omsetning, sier Juell.

Han mener at Rett Hjem har hatt gode innkjøpsbetingelser, men hevder at de nye aktørene må legge på prisene med minimum 20 prosent fra dagens prisnivå for å drive lønnsomt.

– Måten de får drive ved hjelp av investorer, gjør at de kan selge mange varer billigere enn vi kunne kjøpe inn for. De får bare kjøre på mens vi som ikke kan drive med underskudd må dra til himmels.

Må sette ned prisene

Karl Munthe-Kaas, som er gründer og sjef for Kolonial.no, mener nykommerne driver et helt annet tilbud enn Rett Hjem. Prisnivået er lavere samt at utvalget og kundeopplevelsen er noe helt annet, ifølge Kolonial-sjefen. 

– Målet er å bygge stor skala for å få ha lave kostnader og lave priser, sier Munthe-Kaas. 

Han hevder at Kolonial allerede er blitt mer enn ti ganger større enn Rett Hjem.

– Ingen i dette markedet legger skjul på at de taper penger. Prisnivået er likevel satt for å holde på lang sikt. Netthandel med dagligvarer i dag er noe helt

annet. For å bygge dette som en industri, må vi investere, og det er investorene med på.

Stine Røsand, som er toppsjef i Marked.no, tror også det er mulig å tjene penger på sikt.

– Hos marked skal du enkelt handle dagligvarer til faste, lave priser. Det sier seg selv at vi ikke kan ta 20 prosent høyere pris enn Rema, Kiwi og Coop Extra. Da hadde vi ikke levert på det vi sier at vi skal være – enkelt og billig. Vi har en forretningsmodell som på sikt vil gi lønnsom drift med nåværende prisnivå, sier Røsand.

Var med på første bølge

Opprinnelig var Rett Hjem et forsøk fra Stein Erik Hagen og Hakon Gruppen på å etablere dagligvarer på nettet under den første bølgen sent på 90-tallet. Som en av nøkkelpersonene fikk Juell anledning til å kjøpe Rett hjem da Ica droppet videre matsalg på nettet i 2004. I årene som fulgte ble Follo-mannen eneeier i Rett Hjem.

I mange år gikk Rett Hjem med overskudd ved å selge dagligvarer i privatmarkedet og i bedriftsmarkedet – helt inn til nye nettaktører kom på banen.

Dropper privatkunder

Den nye eieren av nettbutikken vil ikke drive hjemkjøring av varer til privatkunder slik nykommerne gjør.

Rett Hjem har holdt det gående i nærmere 20 år. Her fra perioden med Ica Rett Hjem. Foto: Johnny Syversen – Dagens Næringsliv
Rett Hjem har holdt det gående i nærmere 20 år. Her fra perioden med Ica Rett Hjem. Foto: Johnny Syversen – Dagens Næringsliv (Foto: Johnny Syversen - Dagens Næringsliv)

– Vi vil ikke kjøre samme løp som Rett Hjem Norge. Vi vil ikke satse på privatmarkedet, sier Jan Geir Emanuelsen.

Nye Rett Hjem vender seg i stedet mot bedriftsmarkedet der de dekker litt andre behov. I tillegg til at selskapet nå har overtatt nettbutikken med et utvalg dagligvarer, har Euromiljø-konsernet i flere år bygget opp en større virksomhet basert på kantinemat, lunsjer og jobbfrukt.

– I dette markedet er det bare en priskonkurranse. Vi tror ikke på å konkurrere med Kolonial og Marked. Det ligger ikke nok penger i å plukke og kjøre ut varer. Vi regner ikke med at dette vil snu over natten, og vil ikke være med på den prisgaleien, sier Emanuelsen som jobber i det i overtagende selskapet Euromiljø.

Juell er kritisk til at Kolonial har fått støtte fra Innovasjon Norge. 

– De som har vært innovative er dem som startet først.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik styrer du lyden i nye 5-serie
DN har kjørt BMWs nye 5-serie. Sjekk den nye måten å betjene lydanlegget på.
01:01
Publisert: