– Dette er pinlig og et mageplask. De har gått så høyt på banen og sier de kommer til å revolusjonere dagligvarehandelen. Dette er intet nytt for kunder som har handlet hos oss. Coop har inntil 20 prosent rabatt på produkter våre kunder handler oftest. I tillegg får de gratisvarer hver uke, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.

Rema-direktør Lars Kristian Lindberg svarer på følgende måte om konkurrentenes kritikk mot at Rema er bakpå.

– Hæ, sier de det, humrer Lindberg, som er administrerende direktør for kategori og innkjøp.

– For Coops del hjelper det ikke når de er dyrest fra før. Hvis de virkelig mener noe med billigere frukt og grønt, bør de gå hardere til verks, tilføyer Remas kommunikasjonsdirektør, Mette Fossum.

Vil ha flere på app

Selv om Coop fnyser av det som kommer fra Rema, starter kjeden selv i dag en offensiv for å få flere kunder til å ta i bruk Coop-appen. Friis sier de allerede har 400.000 av sine 1,55 millioner medlemmer som app-brukere.

– Fra i dag så kutter vi frukt og grønt med 11 prosent for de kundene som bruker appen, sier Friis.  

Velkommen etter

Meny-sjef Vegard Kjuus har én umiddelbar kommentar til Remas pr-stunt:

– Velkommen etter.

Og legger til:

– Meny har allerede et kundeprogram med handleappen MinMeny. Her får kundene 20 prosent rabatt på sine favoritter og nyheter. I tillegg har vi sunnhetsbonus på syv prosent på frukt & grønt, fisk og grove brød. Og ikke minst er vi ferd med å rulle ut et spennende netthandelstilbud til våre kunder, sier Kjuus.

Han mener det uansett er én ting Rema aldri greier å kopiere, nemlig vareutvalget i Meny.

– Vi trenger ikke flere lavutvalgsbutikker – vi savner flere som jobber for å gi forbrukerne større utvalg, bedre kvalitet og ekspertise i butikken, sier Kjuus, og legger til at han gleder seg til fortsatt hard kamp om kundene i 2017. 

– Slaget om kundene står i butikkene. Den kampen skal vi vinne, sier Kjuus.

«Har vi hatt i 20 år»

Kiwi-sjef Jan Paul Bjarkøy synes det var lite nytt i det Rema la frem onsdag.

– Den type kundefordeler har vi hatt i 20 år gjennom Trumf. Kiwi pluss har vi hatt i ett år, så vi får bare ønske velkommen etter, sier Bjarkøy.

Han legger til at Rema tidligere har sagt at de aldri skulle komme med slike kundeprogrammer.

– Men de mangler fart i salget, og ser at vi har hatt suksess med det vi gjør, så det er vel derfor de har ombestemt seg, sier Kiwi-sjefen.

I likhet med Coop svarer Kiwi på dagens utspill fra Rema.

– Vi gir oss aldri på pris, men vi har besluttet å doble Kiwi pluss-bonusen fra 7,5 til 15 prosent på frukt og grønt, sier Bjarkøy. 


Vi anbefaler også

Dette må du ha med på skøytetur
Gå sikkert på isen i vinter
02:05
Publisert:

Slik skal Rema slå tilbake (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.