01.06.2023 Prisøkninger på opp mot 200 prosent for Mills-eieren: – Helt ekstremt Familieeide Agra, med kjente merkevarer som Mills og Melange, har siden 2021 vært rammet av spinnville prisøkninger på innsatsfaktorer som matoljer, egg og svinekjøtt.
27.05.2023 Begynte som flaskehjelp – selger med kjempegevinst Butikkgründerne Robert Burud og Jan Lyder Isaksen solgte sine 23 Kiwi-butikker og satt igjen med en gevinst på til sammen 235 millioner kroner.
29.04.2023 Resultatfall for Bunnpris og Lykke: – Råd til å bo i Norge ti år til Bunnpris-eier Christian Lykke mener priskrigen er kommet helt ut av kontroll: – Det er tunge tak nå, sier han.
24.04.2023 Kraftig vekst for Holdbart: – Handler nok om at stadig flere må snu på krona Billigkjeden Holdbart har spesialisert seg på varer som ellers ville blitt destruert. Nå merker gründerne at flere kunder jakter billige matvarer.
30.03.2023 Reitan Retail tjente 2,5 milliarder kroner før skatt i fjor Reitan-familien kan glede seg over nok et milliardoverskudd for handelsvirksomheten.
22.03.2023 Norgesgruppen fikk et overskudd på 3,3 mrd. kroner før skatt i fjor Beskyldningene har haglet mot dagligvarekjedene etter kraftige hopp i matvareprisene. Her er fjorårets regnskapstall for Norges største aktør.
09.03.2023 Norgesgruppen tapte markedsandeler i 2022 Norges største dagligvareaktør tapte betydelige markedsandeler for første gang på nær 20 år. Reitan-familiens Rema 1000 ble den store vinneren.
05.02.2023 Linda Vist Skal dagligvare drive med tap? Dagligvarebransjen har lave marginer, og de synker. Det tyder på at bransjen alt annet enn «skor seg på krisen».
03.02.2023 Øystein Foros Kiwis «prislås» og andre matpriser Med Kiwis «prislås» vet forbrukerne og konkurrentene at kjeden ikke vil øke prisene på utvalgte produkter. Det er vanskelig å se for seg at det kan drive opp prisene.
02.02.2023 Kristin Genton Finansdirektørens krasjkurs i politikk Det er rart for en finansdirektør å fremsnakke lave marginer. Men etter gjentatte presiseringer, både i møter med statsråder, i mediene og i selskapets egne kanaler, har det vist seg nødvendig.
01.02.2023 Bankaxept: Markant økning i dagligvarehandelen før varslet prishopp Tirsdag handlet nordmenn 31 prosent mer enn det som er gjennomsnittlig transaksjonsvolum de resterende tirsdagene i år.
31.01.2023 DNs handlekurv: Orkla-varer økte mest I fjor sommer sa Orkla-sjefen at de skulle ta ut økte kostnader krone for krone. Ute i butikken har Orkla-varene i DNs matkurv økt 11 prosent på syv måneder.
25.01.2023 Øystein Foros Klart for nytt byks i matprisene Matprisene gjør et byks i februar og juli. Det er vanlig, men hoppene er ekstra store det siste året.
23.01.2023 Håkon Cosma Størdal Prisen på dagligvarer er også politisk Politikerne må ta ansvar for sine politiske prioriteringer, og avstå fra å mistenkeliggjøre seriøse aktører uten faktisk eller rettslig grunnlag.
21.01.2023 Børge Larsen Også vi må dekke inn økte kostnader Som kjøpmann i en distriktsbutikk er jeg bekymret for retorikken og påstander som myndighetene fremfører, og spesielt landbruks- og matminister Borch og næringsminister Vestre.
18.01.2023 Jostein Skaar Redusert konkurranse gir mindre effektiv ressursbruk Reglene som skal hindre forskjeller i innkjøpspriser på dagligvarer, bør skrotes. De vil undergrave konkurransepolitikkens rolle for å fremme langsiktig effektivitet i norsk økonomi.
14.12.2022 Steinar Juel Skuespillet om matvareprisene Det vil være svært uheldig om Stortinget, i sin iver etter å gi inntrykk av å gjøre noe, vedtar reguleringer som svekker konkurransen og øker prisene og i tillegg fører til unødvendig byråkrati.
14.12.2022 Høyere levekostnader gir comeback for Rema 1000 og tapte markedsandeler for Norgesgruppen Kundene flykter fra supermarkedene til lavprisbutikkene, med Reitan-familien som den store vinneren. – Jeg tror dette er et vendepunkt, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid.
14.12.2022 Høyere levekostnader gir comeback for Rema 1000 og tapte markedsandeler for Norgesgruppen Handel