Trondheimskjeden Bunnpris er outsideren i det norske dagligvaremarkedet med sin andel på fire prosent.

Bunnpris som eies av Lykke-familien gjør ikke eget innkjøp og står uten egen distribusjon, men kjøper disse tjenestene hos de store konkurrentene. Fra nyttår bytter Lykke-familien ut Rema med Norgesgruppen som fra før er Norges dominerende dagligvareaktør med en markedsandel på over 40 prosent av butikkomsetning. 

– Denne avtalen tilsvarer en innkjøpsmakt på syv milliarder kroner i utsalgspris og utgjør fire prosent av det norske dagligvaremarkedet, sier Bunnpris-eier Christian Lykke.

Kritisk overgang

Nå er han spent på om selve overgangen vil gå smertefritt. Han frykter ikke for selve vareleveringen, men er spent på de likviditetsmessige konsekvensene i overgangsfasen.

– Flyttingen er veldig kritisk for oss, men jeg tror det skal gå greit. Jeg føler regnestykkene vi har gjort er gode, sier Lykke.

En av årsakene bak skiftet er at Rema sammen med Coop er den aktøren som har gått lengst i å utvikle egne merkevarer. Rema har varslet at det vil bli færre leverandører og dermed mindre utvalg av kjente merkevarer.

– Jeg tror vi får bedre produkter på varer som kundene etterspør. Vi får også flere merkevarer. Retningen Rema har gått de siste to årene har gjort det vanskeligere å få tak i merkevarer, sier Bunnpris-toppen, som sier Rema har vært profesjonell i overgangen.

Grafikk for det norske dagligvaremarkedet. Nielsen-tall. Foto: DN
Grafikk for det norske dagligvaremarkedet. Nielsen-tall. Foto: DN

Nå er det Norgesgruppens grossist Asko som skal kjøre ut de fleste varene til Bunnpris-butikkene.

– Vi betaler mer for varene ved levering, men vi får større rabatter tilbake, sier Lykke. 

Heldig blokkering

I det norske dagligvaremarkedet er Norgesgruppens markedsmakt et stadig tilbakevendende tema. 

– Det store problemet i norsk dagligvare er ikke strukturen med tre store aktører som Norgesgruppen, Coop og Rema. Det store problemet er tollreglene, for det er de som lager strukturen, sier Lykke.

Han mener tollvernet hindrer utenlandske giganter som den franske kjeden Carrefour fra å etablere seg i Norge fordi ferskvarer må handles lokalt uten store volumfordeler.

– Hva tror du ville skjedd hvis politikerne endret tollvernet?

– Da hadde vi fått konkurranse. Vi har vært kjempeheldige som får konkurransen fra utenlandske aktører blokkert, sier Lykke.

Priskrig 

Eierselskapet bak Bunnpris, familieeide IK Lykke, hadde i fjor en omsetning på 3,3 milliarder kroner og fikk et mindre overskudd på driften. 

Oppkjøpet av butikker fra Ica Norge, samt overtagelsen av Erik Bergs butikkimperium på Møre, har økt gjeldsposten, men Lykke regner med et knapt overskudd også når regnskapet for 2016 gjøres opp.

Han konstaterer at priskrigen før jul ble mindre spinnvill enn i fjor.

– Vi fryktet et underskudd i år, men nå går det litt bedre enn forventet, sier Lykke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.