Nedstengning og stengte grenser har ført til at nordmenn har handlet dagligvarer som aldri før. Dagligvarekjedene kan rapportere om rekordsterk omsetning i 2020.

Coops lavpriskjede Extra seiler nok en gang opp som vekstvinner blant lavpriskjedene og fortsetter å ta markedsandeler. Det viser tall fra Nielsen iq som ble lagt frem torsdag morgen.

– Extra er nok en gang vekstvinner. I 2020 endte vi opp med en markedsandel på 15,6 prosent, mot 14,7 prosent året før. Det er all-time high igjen, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

En del av veksten skyldes delvis en omprofilering av butikker fra søsterkjeden Coop Prix, som sammen med Coop Marked tapte mest markedsandeler i fjor. Extra hadde i 2020 en rekordomsetning på 32,5 milliarder og gikk i løpet av 2020 fra 479 til 506 butikker.

– Vi legger bak oss et år der vi nok en gang nådde mange milepæler, men å runde 500 butikker og på bare 14 år tillater vi oss være litt ekstra stolte av. Vi har hatt en mobilisering i hele Coop-systemet, som gjør at vi nå virkelig utfordrer de etablerte konkurrentene våre. Vi er blitt en riktig så plagsom konkurrent til både de grønne og blå, sier han og viser til Norgesgruppens «grønne» Kiwi-kjede og Reitans «blå» Rema 1000.

Blant lavpriskjedene er fremdeles Rema 1000 største aktør med en markedsandel på 23,2 prosent, men Kiwi følger like bak.

– Vi beholder vår posisjon som Norges største dagligvarekjede gjennom 2020, en sterk prestasjon i et år hvor vår rolle som en samfunnskritisk aktør er blitt enda tydeligere. Dagligvaremarkedet har vært preget av strukturelle endringer i handlemønster og stengte grenser, samtidig med gjennomføring av for samfunnet kritisk smittevernberedskap, sier administrerende direktør Trond Bentestuen i Rema 1000.

Kiwi vokser

Både Extra og Kiwi har hatt flere år med vekst. Kiwi tar også markedsandeler i 2020, og rykker stadig nærmere Rema 1000 som landets største dagligvarekjede.

Når det kommer til sammenlignbar vekst er Kiwi den soleklare vekstvinneren i 2020. Vi er også svært fornøyde med å vokse med 0,8 prosentpoeng til 22,6 prosent markedsandel, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag i Kiwi.

Etter at grensehandelen stoppet opp og flere nordmenn begynte å spise flere måltider hjemme, merket kjeden et økt trykk i flere butikker.

– Selv om Kiwi totalt har stor vekst, har koronasituasjonen rammet butikkene våre ulikt. Mange butikker i hytteområder mistet mye omsetning i forbindelse med påsken og hytteforbud, men tok seg opp utover våren og sommeren. Noen sentrumsbutikker har hatt et roligere år, mens butikkene i nærheten av grensen har hatt den største veksten.

Sterkt år for dagligvare

Norsk dagligvare hadde i 2020 en vekst på 17 prosent, som tilsvarer en økning på rundt 30,5 milliarder kroner, ifølge tall fra Nielsen iq. Det er svært høyt sammenlignet med både den historiske utviklingen og andre land. Den organiske veksten var på 15,8 prosent.

Den sterkeste veksten var i andre og tredje kvartal, med en økning på henholdsvis 20,3 og 20,2 prosent. Totalomsetningen i dagligvarehandelen bikket i 2020 for første gang over 200 milliarder kroner.

Særlig lavprissegmentet styrker posisjonen og markedsandelen i 2020. Lavprissegmentet utgjør nå 68,3 prosent av totalmarkedet.

Ser man på andelsutviklingen blant paraplykjedene er det bare Norgesgruppen som øker markedsandelen, opp 0,4 prosentpoeng til 44 prosent. Den er i stor grad drevet av Kiwi som øker sin markedsandel fra 21,8 prosent til 22,6 prosent. Også Meny øker noe, mens Spar og Joker taper andeler.

Mens Coop har en liten tilbakegang, ender de opp med en markedsandel på 29,3 prosent. Lavpriskjeden Extra har den høyeste andelsøkningen i løpet av året, mens Coop Mega, Coop Prix og Obs taper andeler.

Rema 1000 ender opp med en markedsandel på 23,2 prosent i 2020, samme som i 2019, og er fortsatt den største dagligvarekjeden. Bunnpris hadde en liten nedgang i 2020, og endte opp med en markedsandel på 3,4 prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.