– Norske myndigheter har fulgt ESAs oppfordring. Ved å åpne markedet for reell konkurranse får staten nå mer igjen for pengene, sier ESA-president Bente Angell-Hansen i en pressemelding.

ESA har ansvar for å sørge for at EØS-avtalen blir etterfulgt i hvert enkelt EØS-land. I mars godkjente ESA statsstøtten som ligger i den nåværende kystruteavtalen, samtidig som de oppfordret Norge til å åpne for mer konkurranse.

Staten har nå åpnet for mer effektiv konkurranse om rutene mellom Bergen og Kirkenes.

Avtalen gjelder fra 1.januar 2021 og skal gå over ti år. Totalt innebærer avtalen at staten betaler om lag 8 milliarder kroner.

Ifølge pressemeldingen innebærer de nye avtalene at staten skal betale Hurtigruten for å seile sju skip, i tillegg til at det norske shippingselskapet Havila skal få ansvaret for å seile fire. Staten skal kompensere selskapene for at det året rundt blir sikret avganger med stopp i 34 havner fra Bergen til Kirkenes. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Beaujolais til begjær
Dette er vinen som gir beaujolais en ny mening.
01:17
Publisert: