Mandag ble det kjent at Bjørn Rune Gjelsten og Gresvigs tidligere eier Olav Nils Sunde har undertegnet en avtale med konkursboet der de er blitt enige om å overta store deler av eiendelene i boet.

Det betyr at Intersport og Sport 1 skal bestå som to separate kjeder og vil være eid av selskapet Sport Holding der Gjelsten og Sunde eier halvparten hver. Dette innebærer også at Gresvigs sentrallager på Askim videreføres.

Reidar Dvergedal, daglig leder i Intersport Sogndal, sier til DN at han er glad for at det er funnet en løsning, men vil ikke ta på seg festhatten helt ennå.

– Uten at vi vet så veldig mye ennå, ser det er ut som en spennende sammenslåing. Men det er kanskje flere spørsmål enn svar, sier den daglige lederen.

Han sikter til at det fortsatt er uklart hva som vil skje med avtalene som ligger på plass i dag, både for Intersport og Sport 1 sin del.

– Det er fortsatt ikke klart hva slags retning vi skal ta. Og hva vil skje med samarbeidsavtaler, innkjøpsavtaler, strukturering og så videre, spør han.

– Vi blir en stor aktør, som ikke er udelt positivt, selv om det er mange fordeler. Men akkurat nå er jeg spent på hvordan vi skal fremstå samlet og hvordan vi skal utnytte styrkene til begge kjedene, sier Dvergedal.

Blir en ny gigant

Ifølge Intersport Sogndal-sjefen var det allerede på plass fremtidsplaner før konkursen ble et faktum, og Dvergedal sier at det nå blir spennende å se hvordan disse angripes med Gjelsten-oppkjøpet.

– Men det er uvisst hva som skjer. Folk er usikre i lokalmarkedene, hvor Sport 1 er hovedkonkurrenten mange steder, sier han og understreker at det er en tung dag for mange ansatte i konsernet.

– Det er veldig utfordrende og trist, men nok dessverre helt nødvendig.

Det nye sportskonsernet vil kontrollere et kjedesystem med nærmere 350 fagbutikker og en omsetning til forbruker på rundt fem milliarder kroner. Til sammenligning hadde sportskjeden XXL en omsetning på rett i underkant av 4,1 milliarder i fjor.

DN har tidligere snakket med kilder som har pekt på prismatching som en kostbar strategi for Gresvig. Den nye Intersport-sjefen Lars Kristian Lindberg ønsker ikke å kommentere om dette eller lignende grep videreføres i den nye kjeden.

Positiv Sport 1-sjef

Ole-Henrik Skirstad, administrerende direktør i Sport 1, er positiv til det nye samarbeidet. Han er imidlertid klar på at Gresvig-kjeden må bygges opp igjen, sakte men sikkert.

Selv om to av de tre største kjedene i norsk sportsbransje nå slås sammen, tror ikke Skirstad at markedet vil lide.

– Det blir ikke noe lettere konkurranse i markedet i fremtiden. Vi skal drive to kjeder, Intersport og Sport 1, i tillegg til Anton Sport og Löplabbet, sier han.

Av tall fra Norsk Sportsbransjeforening som kom forrige uke ble det klart at Sport 1 var den eneste kjeden av de andre store som hadde vekst i 2019. Likevel vil ikke Skirstad si noe om hva de kan bidra med i det nye samarbeidet.

– Nå avventer vi behandlingen hos Konkurransetilsynet. Frem til det er kommet en avgjørelse sitter vi helt rolig i båten, sier Sport 1-sjefen.

Sammenslåingen må først godkjennes av Konkurransetilsynet før sammenslåingen kan bli helt ferdigstilt. Det er ventet at det vil ta fem til syv uker for å behandle oppkjøpet av boet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.