Kioskmarkedet er i fall og nå skal Reitan Convenience Norway redusere driftskostnadene med 30 prosent de nærmeste årene.

– I et stadig mer krevende marked, må vi øke vår konkurransekraft gjennom å redusere kostnadsbasen vår. På denne måten sikrer vi arbeidsplasser og ivaretar lønnsomhet og utvikling både for våre Kjøpmenn og for RCN, opplyser Marit Sælid Johannessen som er HR- og kommunikasjonsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Servicekontoret i Oslo vil nå bli redusert fra rundt 130 medarbeidere til vel 100.

Konsernet står bak kioskkjeder som Narvesen og 7-Eleven. Selskapet har også serveringskjeden Northland på flyplasser og trafikknutepunkter.

I de siste årene har Reitans kioskimperium redusert antall utsalgssteder i Norge.

Antallet Narvesen-kiosker er redusert fra 345 i 2015 til 312 i fjor.

Antallet kiosker i 7-eleven har i samme periode gått ned fra 70 til 59.

Nye handlevaner

I Norge har hele kioskbransjen stampet i motvind helt siden finanskrisen. I 2018 falt den samlede omsetningen i bransjen med 0,7 prosent. Ifølge årsrapporten opplevde 7-Eleven et fall i omsetning på 4,2 prosent i 2018, mens Narvesen falt 1,9 prosent.

– Det er skjedd store strukturelle endringer i convenience-markedet de siste årene. Tradisjonelle varegrupper som blader, aviser, reisebilletter og tipping har tilbakegang, blant annet grunnet endrede lesevaner og nye digitale løsninger. Bransjen har også merket økende konkurranse fra dagligvarebransjen, restauranter og kafeer. Spesielt merkbart er dette i mindre tettbygde strøk, hvor vi har lagt ned en rekke butikker de siste årene, påpeker Johannessen i en epost.

Kioskene har i en årrekke vært rammet av såkalt bransjeglidning, der de tradisjonelle kioskene lekker til andre bransjer.

Utviklingen har også vist igjen i regnskapene til Reitan Convenience Norway i form av utflatning og redusert resultat.

Topplinjen har stagnert på nærmere en milliard kroner, mens resultat før skatt er redusert fra 183 millioner kroner til 4,5 millioner fra 2016 til 2018.

– Dette er uten tvil en krevende prosess for alle involverte, men samtidig en riktig og viktig beslutning for selskapets bærekraft og videre vekst, påpeker selskapets HR-direktør.

2200 utsalgssteder

Konsernet har en solid posisjon i Nord-Europa og er markedsleder i flere land.

Både i Norden og Baltikum har konsernet sikret seg flere av de store kjedene innen servicehandel.

Konsernet Reitan Convenience har over 2200 utsalgssteder og omsetningen i 2018 var på 16,1 milliarder kroner. Selskapet ledes av konsernsjef Johannes Sangnes, mens Kenneth Conrad Olsen leder selskapet norske virksomhet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.